Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa 9.–11.4.2010 luvassa hevosmiesten sekä -naisten taidonnäytteitä

HEVOSET 2010 -MESSUILLA ON TARJOLLA ELÄMYKSIÄ HEVOSTEN YSTÄVILLE

Hevoset 2010 -messut houkuttelevat kaikenikäisiä hevosalan harrastajia, aloittelijoita, kilpailijoita ja ammattilaisia Tampereen Messu- ja Urheilukeskukseen 9.–11.4.2010, jolloin luvassa on monella tapaa värikäs messutapahtuma. Hevosista innostunut messukansa pääsee seuraamaan jännittäviä, hauskoja ja opetuksellisia näytöksiä näytösareenalla, jossa elämyksiä tarjoilevat alan tunnetut osaajat. Monipuolisesta näytteilleasettajakaartista löytyvät kaikki alan merkittävimmät toimijat. Hevoset-messut järjestää Tampereen Messut Oy.

Hevoset 2010 -messujen vahvuuksia on muun muassa näyttävä ohjelma. Tämän mahdollistaa sisätiloihin rakennettu näytösareena, jonka katsomoon mahtuu noin 1000 messuilijaa. Areenalla tullaan näkemään opetuksellisten näytösten lisäksi paljon viihdettä, kuten Rohan Tallien toteuttamat keskiaikaiset turnajaismenot.

– Turnajaisesityksessä messuvieraat pääsevät keskelle tarunhohtoista historiaa eli näkemään ja kokemaan, kuinka ritarit mittelivät paremmuudestaan sekä ylläpitivät sotataitojaan. Luvassa on oikeat keskiaikaiset turnajaiset tämän päivän yleisölle. Esitys on tiivistelmä tulevan kesän turnajais-show’stamme, kertoo Rohan Tallien Jaakko Nuotio. Western- eli lännenratsastusta ja taitojaan messuilla esittelee muun muassa tuttu hevosmies Kari Vepsä.

– Tarkoitus on havainnollistaa näytösareenan ympyrätarhassa, kuinka hevosen kanssa kommunikoidaan esimerkiksi ongelmatilanteissa. Lännenratsastuksesta puolestaan esittelen ryhmäni kanssa lajin noin 20 alalajista kaksi eli vauhdikkaan reining- ja rauhallista kouluratsastusta muistuttavan pleasure-ratsastuksen, kertoo Kari Vepsä. Lisäksi ohjelmassa on esimerkiksi vikellystä, rock’n’roll-show, katrillia sekä rotujen ja ratsastuslajien esittelyä. Messuvieraita palvelevat myös näytteilleasettajien osastojen runsaat valikoimat ja tarjoukset sekä alan yhdistysten ja järjestöjen osastot. Tapahtuman näytteilleasettajina ovat alan merkittävimmät toimijat.

Vuoden Kavionjälki -tunnustuksella ja kilpailuilla annetaan kunniaa alan osaajille

Messujen avajaispäivänä Suomen Ratsastajainliitto ry:n ja Suomen Hippos ry:n hallitukset julkistavat ja palkitsevat Vuoden Kavionjälki -tunnustuksen saajan.

– Vuoden Kavionjälki -tunnustus annetaan henkilölle, joka on joko ansioitunut hevosurheilussa, hevosjalostuksessa, hevostaidoissa, koulutus- ja liiketoiminnassa tai joka on lisännyt hevosalan arvostusta ja tunnettuutta. Haluamme siis antaa julkisuutta alan osaajalle ja vaikuttajalle, kertoo SRL:n viestintäpäällikkö Sonja Holma.

Messuilla kilvoitellaan myös hevosenhoitajien mestaruudesta. Sunnuntaina kisaamassa on kuusi hevosalan ammattilaista: kolme päätoimista ravihevosen hoitajaa ja kolme päätoimista ratsuhevosen hoitajaa. Hevosenhoitajien Mestaruuskilpailu on kolmiosainen kutsukilpailu, jossa testataan kilpailijoiden tietämystä hevosen hyvinvoinnista, satuloinnista ja valjastuksesta sekä hevostaloudesta. Kilpailun järjestää Suomen Hippos ry yhteistyössä SRL:n ja Tampereen Messut Oy:n kanssa. Messuilla huomioidaan myös vuoden 2009 SRL Hämeen alueella järjestettyjen ratsastuskilpailujen parhaimmisto lajeittain. Palkittuja ovat esteratsastus-, kouluratsastus-, kenttäratsastus- ja valjakkoajokilpailuissa koko vuoden aikana eniten pisteitä ansainneet kisaajat.

Seminaariohjelman pääroolissa on hevosten hyvinvointi

Seminaareissa otsikoissa ovat ennen kaikkea hevosen terveys ja hyvinvointi. Esimerkiksi palkittu hevossairauksien erikoiseläinlääkäri Jukka Houttu puhuu hevosten ontumatutkimuksesta, ja eläinlääkäri Kati Vainio kertoo hevosten mahahaavoista sekä niiden ehkäisystä. Katja Hautala Suomen Hippos ry:stä kertoo puolestaan tallien terveydenhuollosta.

Lisätiedot: www.hevosmessut.fi

Tampereen Messut Oy,
Ville Keskinen, myyntipäällikkö, p. 0207 701 208, 050 593 6587, ville.keskinen[a]tampereenmessut.fi

Rami Itvola, projektipäällikkö, 0207 701 214, 050 597 9215, rami.itvola[a]tampereenmessut.fi