Kädentaidot: Taito-Finlandia 2016 -voittaja on suunnittelija Terhi Pölkki

18.11.2016

Koko käsi- ja taideteollisuusala on kokoontunut jo 21. kerran Tampereelle, kun Euroopan suurin alan tapahtuma Suomen Kädentaidot pyörähti jälleen käyntiin. Suomen Kädentaidot ja samanaikaisesti pidettävä Keräily-tapahtuma ovat koonneet yhteensä 799 näytteilleasettajaa Tampereen Messu- ja Urheilukeskukseen. Koko viikonlopun kestävään valon, värien ja ainutlaatuisen tunnelman kavalkadiin odotetaan noin 40 000 kävijää. Avajaisissa palkittiin osaajia: Taito-Finlandia-tunnustuksen sai kenkäsuunnittelija Terhi Pölkki, Vuoden Artesaaniksi valittiin joensuulainen Karolina Talbonen ja Suomen Kädentaidot Uutuustuote 2016 on Valona designin koivuvanerista laserleikattu Halo-ketjukoru.

Tapahtumakokonaisuudessa on yhteensä 799 näytteilleasettajaa, joista 663 on käsi- ja taideteollisuusalan toimijoita ja 95 Keräily-messujen näytteilleasettajia. Delin puolella näytteilleasettajia on 41. Alan ykköstapahtuma houkutteli Tampereelle viime vuonna ennätykselliset 43 831 kävijää.

Taito-Finlandia-voittaja Terhi Pölkki – suomalaista osaamista kansainvälisellä tasolla

Taito-Finlandia on käsi- ja taideteollisuusalan tunnustuspalkinto, joka jaetaan vuosittain Suomen Kädentaidot -messuilla. Tänä vuonna palkinnon saajiksi olivat ehdolla Latimeria Oy, Papu Design Oy, Puulon Oy ja Terhi Pölkki. Tunnustuksen saajan valitsi helsinkiläinen vaatesuunnittelija Katri Niskanen, joka luovutti palkinnon messujen avajaisissa kenkäsuunnittelija Terhi Pölkille.

– Terhi Pölkki -brändi erottuu tyylikkäällä ja hallitulla kokonaisuudella. Tuotteiden laatuun on panostettu hyvillä materiaaleilla ja viimeistellyllä työnjäljellä. Tyyli on omaleimainen ja tunnistettava, ja brändin visuaalinen ilme on hiottu, mikä lisää tuotteiden houkuttelevuutta. Terhi Pölkki edustaa ehdottomasti suomalaista osaamista kansainvälisellä tasolla, Niskanen toteaa perusteluissaan.

– Saan kiittää vuosien saatossa karttuneista taidoistani kaikkia minua kannustaneita ja tukeneita ihmisiä, kouluja, työnantajia, perhettä, mentoreita ja ystäviä. Taito-Finlandia 2016 kuuluukin myös kaikille heille, jotka ovat uskoneet unelmaani ja intohimooni ja kaikille, jotka ovat ostaneet suunnittelemiani kenkiä. Suunnittelijana voin ylpeänä viedä suomalaista muotoilua maailmalle säilyttäen eettisiä ja kestäviä arvoja tuotteiden laadun ja materiaalin kautta. Tästä on upea jatkaa matkaa eteenpäin, Terhi Pölkki summaa.
Lue lisää: Taito-Finlandia 2016 -voittaja on kenkäsuunnittelija Terhi Pölkki

Koruilla menestyttiin – Vuoden Artesaaniksi korutaiteilija, Uutuustuote on Halo-ketjukoru

Kahdeksatta kertaa järjestetyssä Vuoden Artesaani -kilpailussa palkittiin 27-vuotias joensuulainen Karolina Talbonen, joka opiskelee Pohjois-Karjalan ammattiopistossa tekniikka- ja kulttuurialaa. Suomen Kädentaidot Uutuustuote 2016 -kilpailun voittajaksi valittiin Valona designin laserleikatusta koivuvanerista valmistettu Halo-ketjukoru, jonka on suunnitellut Elina Mäntylä.
Lue lisää kilpailuista ja niiden voittajista: www.kadentaidot.fi/uutiset

Suomen Kädentaidot- ja Keräily-messut, 18.–20.11.2016, Tampereen Messu- ja Urheilukeskus (A-, C-, D-, E -hallit), Avoinna: perjantai klo 10–18, lauantai klo 9–17, sunnuntai klo 10–17, Liput ovelta: Kolmen päivän lippu 20 €, päivälippu pe tai su 12 €, la 14 €. Samalla lipulla samana päivänä molempiin messutapahtumiin. Liput netistä: www.kadentaidot.fi/liput

KUVAT, VIDEOT, TIEDOTTEET JA MUU MEDIAMATERIAALI: www.tampereenmessut.fi/medialle/materiaalipankki

LISÄTIEDOT: www.kadentaidot.fi, www.kerailymessut.fi, SoMe: Facebook: facebook.com/Kadentaidot