Kädentaidot rikkoi kävijäennätyksen – uniikkeja löytöjä teki 44 419 kävijää

20.11.2016

Taidokkaista tuotteista kiinnostuneet hyväntuuliset messukävijät täyttivät taas koko Messu- ja Urheilukeskuksen, kun Euroopan suurimpaan käsityöalan messutapahtumaan ja samanaikaisesti toteutettuun Keräily-tapahtumaan kokoontui yhteensä 799 näytteilleasettajaa ja 44 419 kävijää. Näytteilleasettajista 665 oli käsi- ja taideteollisuusalan toimijoita ja 95 Keräily-messujen näytteilleasettajia, Delissä näytteilleasettajia oli 39. Tänä vuonna käyttöön otettu Linnakallion etäparkki sujuvoitti liikennettä messualueella ja sai paljon kiitosta kävijöiltä. Vuoden odotetuin käsityö- ja design-tapahtuma tuo valoa marraskuun keskelle jälleen 17.–19.11.2017, jolloin muun muassa Suomi 100 vuotta -juhlavuosi näkyy ohjelmasisällössä monin eri tavoin.

– Voidaan todellakin sanoa, että tapahtuma on valloittanut käsityöalasta kiinnostuneiden sydämet. Kauneudennälkäiset uniikkeja löytöjä arvostavat kokoontuivat joukolla jälleen saman katon alle värien, valon, ilon ja ideoiden syleilyyn. Kädentaidot on yhteisöllinen tapahtuma, johon koko ala kokoontuu vuosittain. Yhdessä tekeminen näkyy myös messujen toteutuksessa: yhteistyökumppaneiden ja näytteilleasettajien kanssa luodaan vuosittain ja yhteisvoimin onnistunut ja tunnelmaltaan ainutlaatuinen tapahtuma, kertoo kuluttajamessujen tuoteryhmäpäällikkö Mervi Oksanen Tampereen Messut Oy:stä.

Tampereen Messut Oy ja Taito Pirkanmaa ry järjestivät Suomen Kädentaidot -messut 21. kerran.
Vuosi vuodelta kasvanut tapahtuma on nyt Euroopan suurin käsi- ja taideteollisuusmessutapahtuma. Kokonaiskävijämäärä 44 419 on tapahtuman historian suurin ylittäen viime vuoden ennätyksellisen kokonaiskävijämäärän 43 831. Ensi vuonna Suomen Kädentaidot järjestetään 17.–19.11.2017 Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa.

Taitajia palkittiin avajaisissa – laadukkaalla muotoilulla ja koruilla menestyttiin

Messujen avajaisissa palkittiin alan osaajia. Vaatesuunnittelija Katri Niskanen valitsi Taito-Finlandia-tunnustuksen saajaksi kenkäsuunnittelija Terhi Pölkin ja Vuoden Artesaani -kilpailussa palkittiin 27-vuotias koruja suunnitteleva ja valmistava Karolina Talbonen Pohjois-Karjalan ammattiopistosta. Suomen Kädentaidot Uutuustuote 2016 -tunnustuksen sai Valona designin laserleikatusta koivuvanerista valmistettu Halo-ketjukoru, jonka on suunnitellut Elina Mäntylä. Sunnuntaina kauneimpana messuosastona palkittiin Design Anu Pylsyn messuosasto. Lue lisää kilpailuista: www.kadentaidot.fi/uutiset

Videokirjastossa asiantuntijahaastatteluja ja tunnelmia Suomen Kädentaidot- ja Keräily-messuilta:

•    ”Rakkaudesta kenkiin ja omaan alaan”
      Kenkäsuunnittelija Terhi Pölkki
•    "Käsityöharrastus on tullut eri tavalla näkyväksi somen myötä"
      Käsityötutkija Anna Kouhia
•    ”Käytetään kansallispukuja mahdollisimman paljon Suomi 100 vuotta -juhlavuotena!"
      Jenni Österman, Suomen Perinnetekstiilit Oy
•    Finnish Design -muotinäytös: 40-vuotistaiteilijajuhlaa viettävän Jukka Rintalan päätösnumero
•    Kädentaidot 2016: Tätä on odotettu!

KUVAT, VIDEOT, TIEDOTTEET JA MUU MEDIAMATERIAALI: www.tampereenmessut.fi/medialle/materiaalipankki
(Kuvat/videot: Merja Ojala ja Mona Räsänen)

LISÄTIEDOT: www.kadentaidot.fi, www.kerailymessut.fi, SoMe: Facebook: facebook.com/Kadentaidot
Twitter: @TampereenMessut, Instagram: @suomenkadentaidot, #Kädentaidot #Keräily