100 vuotta tahtoa ja toveruutta myös messujen maailmassa

05.05.2020
100 vuotta tahtoa ja toveruutta myös messujen maailmassa

Tampereen Kisatoverit eli tuttavallisemmin TKT juhlii tänä vuonna 100-vuotista urheiluseuramatkaansa. Juhlavuoden lisäksi TKT:llä on toinenkin iso syy juhlaa. Seura ja erityisesti seuran vapaaehtoiset järjestyshenkilöt valittiin tammikuussa Vuoden vapaaehtoisyhteisöksi.

100 vuoden aikana osa matkasta on kuljettu myös Tampereen Messujen kanssa, sillä perinteinen tamperelainen yleisseura on ollut yrityksen yksi tärkeimmistä yhteistyökumppaneista jo messuhistorian alkuvuosista lähtien. Tampereen Messut ja TKT aloittivat yhteistyön jo vuonna 1965. Pirkkahallin eli nykyisen Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksen valmistuttua vuonna 1985, yhteistyö jatkui entistä tiiviimpänä.

TKT:n vapaaehtoiset seuratyöntekijät ovat vuosikymmenten ajan olleet vastuussa Tampereen Messujen tapahtumien kulunvalvonnasta sekä sisääntulo-ovilla että huolto-ovilla rakennus- ja purkuaikoina. Parkkipaikkojen liikenteenohjaus ja pysäköintimaksujen rahastus ovat toinen näkyvä työtehtävä.

Nykyinen toiminnanjohtaja Siina Mutikainen kertoo talkoolaisten ydinporukan koostuvan noin 30‒50 seuran jäsenestä, joista suurin osa eläkeläisiä.

‒ Monelle vapaaehtoiselle messutyö on henkireikä. Moni haluaa käydä töissä vain sen takia, että messuilla on mahtava tunnelma ja yhteisö on niin huippukiva.

TKT kustantaa talkoolaisille tarvittavat järjestyksenvalvontakoulutukset ja pientä nimellistä korvausta messuilla tehdyistä työtunneista.

Kaikki raha tuloutetaan harrastajille

Messuyhteistyö on seuran suurin vuosittainen varainhankintakeino.

‒ Tampereen Messujen maksamalla korvauksella on ihan mieletön vaikutus meidän toimintaamme. Me emme kerää tuloja hallinnolle laisinkaan, vaan kaikki tulot suunnataan harrastajille.

Messuyhteistyön voimalla TKT on vuosien ajan pystynyt pitämään lasten, nuorten ja aikuisten harrastusmaksut alhaisina. Varainhankinnasta saadut rahat kohdistetaan suoraan kenttä- ja hallimaksuihin, harjoitusvuorokuluihin, matkakuluihin ja valmentajien, ohjaajien ja toimihenkilöiden koulutusmaksuihin.

‒ Edullisten harrastusmahdollisuuksien tarjoaminen on meille iso asia. Yritämme koko ajan kehittää toimintaamme ja luoda tasa-arvoisia mahdollisuuksia kaikille harrastaa liikuntaa.

Tampereen Kisatovereiden lajikirjo on monipuolinen. Kaikenikäiset voivat harrastaa jalkapalloa, lentopalloa, voimistelua tai kädenvääntöä. Lisäksi seuran nuorisojaosto järjestää kesäleirejä ja kesäkotijaosto vuokraa Ensilän vapaa-ajanviettopaikka erilaiseen leirintä- ja harrastustoimintaan. Veteraanijaosto Vetreät pyörittää omia vuosikokouksia ja päiväkerhotoimintaa.

Lokakuussa vihdoin juhlitaan

Vuoden vapaaehtoisyhteisön tunnustus ja 2000 euron risteilylahjakortti myönnettiin Suomen Työväen Urheiluliiton tilaisuudessa tammikuussa.

Tammikuun tunnustus oli hieno lähtölaukaus juhlavuoden karkeloinnille. Vallitseva koronavirustilanne hiljensi juhlallisuudet keväältä, mutta lokakuun 10. päivä juhlitaan vihdoin Sampolassa päivällä ja Tapiolan työväentalolla iltajuhlassa.

‒ Yhteisöllisyys ja tasa-arvoisuus ovat meidän seuramme suurimpia arvoja. Juhlavuosi kiteytyy näihin asioihin.

Marraskuun 9.päivä vapaaehtoisyhteisön jäsenet osallistuvat Tampereen Raatihuoneella pidettävälle vastaanotolle. Jännitettävää riittää, sillä seura on hakenut pitkän linjan seuratoimijoille myönnettäviä liikunnan ansiomerkkejä ja -mitaleja opetus- ja kulttuuriministeriöstä, Suomen Työväen Urheiluliitosta ja eri lajiliitoilta kuten Suomen Palloliitosta. Raatihuoneen vastaanotolla jaetaan ja juhlitaan noiden ansiomerkkien saajia.

Kevätauringon jo nähnyt TKT100 Juhlajulkaisu kokoaa kansien väliin seuran monipuolisen historian. Kevään ja kesän aikaiset sosiaalisen median kampanjat ja toivottavasti pienemmät kokoontumiset kesän aikana kunnioittavat kaikki seuran unohtumatonta historiaa.