Etusivu » Tiedotteet

Ekokompassi vauhdittaa Tampereen Messuja kohti vihreämpää tapahtumatuotantoa

25.09.2019

Alihankinnan teema kestävä valmistus on vuoden alusta asti ollut mukana myös Tampereen Messujen toiminnassa. Tampereen Messut -konserni on mukana Ekokumppaneiden Ekokompassi-ympäristöjärjestelmässä.

Ekokompassi on käytännönläheinen ja konkreettisiin toimenpiteisiin keskittyvä ympäristöohjelma. Yksi iso konkretian askel harpattiin syyskuun alussa, kun Tampereen Messu- ja Urheilukeskukseen kuljetettiin kolme murskaavaa jätepaalainta.

– Jatkossa erityisesti messujen rakennusvaiheen pahvi, pakkausmuovi ja energiajäte murskataan ja kierrätetään näillä laitteilla, kertoo järjestelypäällikkö Touko Setälä.

Yksi jätepaalain ahmii uumeniinsa esimerkiksi 150 kiloa pakkausmuovia.

Alihankinta-messujen ajaksi paalaimet sijoitetaan B-hallin varastopuolelle. Ahkerimmassa käytössä ne ovat messujen rakennusvaiheessa, mutta tarvittaessa niitä käytetään myös messupäivien aikana.

Ekokompassi-ympäristöjärjestelmän aikana yritykselle räätälöidään 10 toiminnan kriteeriä, joiden noudattamiseen Tampereen Messut sitoutuu. Lopuksi kriteerit auditoidaan ja onnistunut sitoutuneisuus palkitaan Ekokompassi-sertifikaatilla.

Lisää vihreitä tekoja tulevaisuudessa

Vihreitä askelia on otettu jo vuoden alusta alkaen monilla tavoin. Kolmeen halliin asennettiin led-valot vanhojen halogeenien tilalle. Materiaalisten liikelahjojen määrää on vähennetty reilusti ja jatkossa lahjavalinnat tehdään entistä tarkemmin kestävä valmistaminen huomioiden. Hiilijalanjälkeä ajatelleen henkilökunnalle on mahdollistettu yhä joustavammat etätyömahdollisuudet.

Tampereen Messujen jätemääriä seurataan yhä tarkemmin ja esimerkiksi käytettyjä messumattoja kierrätetään työmaiden käyttöön suojamatoiksi. Hevoset-messujen aikana käytössä ollut puru kierrätetään maanparannusaineeksi.

Tulevina kuukausina ympäristöjärjestelmä tulee tutummaksi myös messujen työntekijöille, sillä henkilökunnalle järjestetään ympäristökoulutus. Lisää vihreitä tekoja on tähtäimessä, sillä E-hallin seinustalle on jo asennettu kaksi kappaletta sähköautojen latauspisteitä ja suunnitelma määrän kasvattamisesta on jo olemassa. Myös aurinkoenergian hyödyntämistä hallien energiankäytössä tutkitaan parhaillaan.

Tampereen Messut on myös mukana Ekokumppanit Oy:n ja Suomen ympäristöopiston Ylennys-hankkeessa. Hankkeen tavoitteena on helpottaa ympäristöjärjestelmän rakentamista pk-yrityksissä ja tapahtumissa.

Katso videolta Tampereen Messujen terveiset kestävästä kehityksestä.

< Takaisin tiedotteisiin

Liity Tampereen Messujen tiedotuslistalle ja pysyt perillä siitä, mitä meillä päin on meneillään. Voit tilata tiedotteet myös kätevänä RSS-syötteenä.

Tilaa RSS-syöte »