Elintarviketeollisuus-messut: opi kumouksellisilta ja uudenkarheilta

06.06.2017

Pohjoismaiden merkittävimmät elintarviketeollisuusalan ammattimessut järjestetään 13.–14.9.2017 Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa. Kaksipäiväisen ammattitapahtuman kova ydin on alan teollisuuden koneissa, laitteissa ja raaka-aineissa. Ohjelmassa keskitytään inspiroiviin ja toimialaa muuttaviin toimijoihin sekä uusiin, toimialan ulkopuolelta nouseviin innovaatioihin. Viidettä kertaa järjestettävä tapahtuma kattaa elintarviketeollisuusalan koko kaaren aina alkutuotannosta loppukäyttäjään ja kierrätykseen. Vuonna 2014 messuilla vieraili yli 3300 alan ammattilaista.

Syyskuussa elintarviketeollisuusala kokoontuu Tampereelle kansainvälisille Elintarviketeollisuus-messuille. Keskiviikko 13.9. on ohjelmasisällöltään messujen kovien faktojen päivä, jolloin keskitytään etenkin alan turvallisuuteen, tuotantoon ja liiketoimintaan. Torstaina 14.9. keskiössä on tuotekehitys, vienti ja kuluttajan näkökulma.

Ohjelmassa tuotteiden takaisinvedot, tulevaisuuden proteiinilähteet ja pohjoisen brändin luominen

Kahden päivän ohjelmakonsepti on täysin uudistettu: kolme sisällöllistä teemaa ovat erityisen ajankohtaisia, tuoreita ja keskustelua herättäviä. Insight koostuu ajankohtaisesta alalla puhuttavasta sisällöstä ja kovista faktoista, Game Changers makustelee alaa ja sen käytäntöjä tai strategioita muuttavia toimijoita, ratkaisuja ja teknologioita ja Out of the Box näyttää, mitä voi tapahtua, kun asiat tehdään toisin kuin on totuttu. Keskusteluun houkuttelevat muun muassa ABC-ravintolaketju, Caverion, Linkosuo, Valio ja Varusteleka. Messuilla järjestetään myös Suomen Pakkausyhdistys ry:n Pakkausmateriaalien vaatimustenmukaisuus -koulutus sekä Leipuriliiton järjestämät ammattitaitokilpailut.

Insight-puheenvuoroja ovat pitämässä muun muassa Eviran ylitarkastaja Mika Varjonen, joka kertoo erilaisten takaisinvetotapausten syistä, ennakoinnista ja riskien hallitsemisesta sekä Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:n tutkimusryhmän päällikkö Emilia Nordlund, joka puhuu uusista ruoantuotantotavoista ja -teknologioista, jotka mahdollistavat tulevaisuudessa kestävän kehityksen mukaisen ruoan ja proteiinin tuotannon.

Game Changersia edustaa Lontoosta käsin operoiva Arctic Power Berries, joka vie suomalaisia marjoja maailmalle. Start upin perustajajäsenet Anna Ojutkangas ja Eveliina Suoyrjö avaavat sitä, miten uusi pohjoinen brändi kasvatetaan aivan alusta alkaen, mitä sen markkinoinnissa kannattaa korostaa ja välttää ja miten oma verkkokauppa toimii.

Out of the Box -sisällössä tutustutaan esimerkiksi elintarviketeollisuuden sivutuotteina syntyvien raaka-aineiden hyötykäyttöön kosmetiikassa. Lumene Oy:n innovaatio- ja tuotekehitysjohtaja Tiina Isohanni avaa kosmetiikkateollisuuden näkökulmaa siihen, kuinka sivuvirroista tuotetaan liiketoimintaa ja kauneutta.

Ohjelma-aikataulu tarkentuu kesän ja alkusyksyn aikana. Lue lisää: www.elintarviketeollisuus.fi (Ohjelma)

Vuodesta 2005 järjestetty Elintarviketeollisuus on Pohjoismaiden johtava elintarviketeollisuuden ammattimessutapahtuma, joka kattaa elintarviketeollisuuden koko kaaren alkutuotannosta loppukäyttäjään ja kierrätykseen. Tampereen Messut Oy järjestää tapahtuman yhteistyössä Lihakeskusliitto ry:n, Elintarviketeollisuusliitto ry:n, Suomen Leipuriliitto ry:n ja Suomen Pakkausyhdistys ry:n kanssa.

LISÄTIEDOT: www.elintarviketeollisuus.fi, #Elintarviketeollisuus
www.facebook.com/Elintarviketeollisuus
Twitter: @TampereenMessut
Mikael Wänskä, myyntiryhmäpäällikkö, p. 040 350 0445