Euroopan suurin käsi- ja taideteollisuus -tapahtuma Suomen Kädentaidot Tampereella 15.–17.11.

06.09.2019

Euroopan suurin käsi- ja taideteollisuustapahtuma Suomen Kädentaidot -messut kokoaa 15.–17.11.2019 yhteen alan ammattilaiset, harrastajat ja kuluttajat jo 24. kerran. Tänä vuonna messuteemoina ovat käsitöiden tuottama hyvä olo ja ekologiset materiaalit. Tapahtumassa vierailee vuosittain noin 50 000 kävijää. Näytteilleasettajia on liki 750.

– Hyvä olo syntyy Suomen Kädentaidot -messuilla sekä tekemisestä että kokemisesta. Käsitöiden tekemisellä on tutkitusti terveysvaikutuksia. Hyvää oloa tuottavat myös esteettiset elämykset ja se, että kohtaa käsitöiden tekijän. Käsityöläistuotteen alkuperän voi selvittää suoraan tekijältä itseltään ja varmistaa, että tuote on ekologinen ja kestävästi valmistettu. Esillä olevien tuotteiden määrä on niin runsas, että me puhumme elämyksellisestä lahjaparatiisista. Näin paljon Suomessa käsintehtyjä lahjatuotteita ei ole esillä missään muualla yhdellä kertaa, kertoo projektipäällikkö Jasmin Saadetdin-Rikkinen.

Avajaispäivänä perjantaina 15.11. julkistetaan valokuvaaja-kuvajournalisti Meeri Koutaniemen valitsema Taito-Finlandia 2019 -voittaja sekä palkitaan Vuoden Artesaani 2019 ja Suomen Kädentaidot Uutuustuote. Hyväntekeväisyysyhteistyötä tapahtuma tekee 50-vuotisjuhlavuottaan viettävän Sopimusvuori ry:n kanssa. Kolmipäiväisen messuohjelman juontaa Ella Kanninen.

Hyvä olo käsitöistä: Yhdessä tekemistä, työpajoja ja voimaannuttavaa käsityötä

Hyvä olo käsitöistä -teema näkyy messuilla monin tavoin. Käsillä tekemiseen kannustavat työpajat, opastukset ja työnäytökset ovat olennainen osa messutapahtumaa. Taitolavalla nähdään kaikkina messupäivinä Taito-yhdistysten työnäytöksiä. Idealavalla luvassa on vinkkejä muun muassa luonnonmateriaalien hyödyntämiseen, villasukkien tekoon tai luovaan kudontaan.

Hyvä olo käsitöistä -teeman myötä tapahtuma nostaa esiin myös Sopimusvuori ry:n mielenterveyskuntoutujien parissa tekemää tärkeää työtä. 50-vuotisjuhlaansa viettävä yhdistys toteuttaa yhteisöllisen käsityön marraskuun Kädentaidot-messuille ja Hyvä olo käsitöistä -paneelissa lauantaina 16.11. sopimusvuorelaiset kertovat käsitöiden voimaannuttavasta vaikutuksesta ja siitä, miten käsityöt ovat auttaneet elämän haasteissa.

Lue: Suomen kädentaidot ja Sopimusvuori Ry 'kutovat samaa sukkaa' mielenterveystyön edistämiseksi

Uutuutena rouhea ja rosoinen Mutteri-alue

Messujen teema-alueet antavat mahdollisuuden tutustua alan trendeihin ja tekijöihin. Paluun tekee viime vuoden hitti, ekologisten ja eettisten periaattein valmistettujen kotimaisten tuotteiden teema-alue TH!NK Design Shop. Uutuus on Mutteri-alue, joka tarjoaa jotain aivan muuta. Alueelta löytyy rouheita ja rosoisia tuotteita sekä elämyksiä. Osastolla näkee kotimaista käsityöosaamista muun muassa veneenrakennuksessa. Lounge-tilassa voi hengähtää ja nauttia virvokkeita. Deli-alueelta voi tehdä ruokaostoksia myös kotiinvietäväksi. D-hallin Deli-alue aukeaa joka aamu puoli tuntia ennen muita messuhalleja.

Esillä alan kehitys ja trendit

Lähes 750 yrittäjää ja heidän tuotteensa tarjoavat laajan läpileikkauksen käsi- ja taideteollisuuden trendeihin ja kehitykseen. Monet tekijät esittelevät messuilla suosikkien lisäksi uutuustuotteita. Trendit ja kehitys ovat esillä myös haastatteluissa, asiantuntijapuheenvuoroissa ja näytöksissä. Suomalainen kenkäteollisuus ja muotoilu nostetaan esille teemalla Kotimaiset kulkuvälineesi – kengät! Haastateltavina ovat jalkinesuunnittelija Anu Haalahti (Palmroth Original), jalkinemuotoilija Janne Lax (Saint Vacant) ja kenkäsuunnittelija, muotoilija Oona Ritari (Mioona Design Oy).  Suomen Kädentaidot -muotinäytös on kattava läpileikkaus suomalaisten käsityönä valmistettujen tekstiilien tuottajien luomuksiin. Finnish Design -muotinäytös esittelee monipuolisesti suomalaista design-vaatetusta.

Viime vuonna Suomen Kädentaidot-messuilla oli ennätykselliset 50 996 kävijää ja 734 näytteilleasettajaa.

Lue myös:

Meeri Koutaniemi valitsee Taito-Finlandia-voittajan: ”Kädentaidot ihmisyyden ehto”

Medialle: Akkreditoidu ennakkoon osoitteessa www.kadentaidot.fi (Messuinfo / Medialle)

LISÄTIEDOT: www.kadentaidot.fi

Facebook: facebook.com/Kadentaidot, Twitter: @TampereenMessut, Instagram: @suomenkadentaidot, #Kädentaidot2019, #hyväolokäsitöistä

Jasmin Saadetdin-Rikkinen, projektipäällikkö, p. 040 135 0110, @JSaadetdinR
Tanja Järvensivu, viestintäjohtaja, p. 050 536 8133, @TanjaJarvensivu
Nette Kivimäki, viestinnän asiantuntija, p. 0400 448455

24. kertaa järjestettävä Suomen Kädentaidot on Euroopan suurin käsi- ja taideteollisuusalan messutapahtuma, jossa on vuosittain yli 700 näytteilleasettajaa ja noin 50 000 kävijää. Päiväliput ennakkoon: pe ja su 11 €, lauantai 14 €, lapset 7–15 v 6 €, eläkeläiset ja opiskelijat 10 €. Kolmen päivän lippu 20 €. Ryhmälippu 10 € (ryhmässä vähintään 10 hlöä). Viimeistään 30.9.2019 tilattuihin ryhmälippuihin päivälippujen hinnalla kolmen päivän messurannekkeet. Tampereen Messut Oy ja Taito Pirkanmaa ry järjestävät yhteistyössä Suomen Kädentaidot -messut.