Finskt Hantverk inleddes: Taito-Finlandia till Restaurointi Mikael Holma

17.11.2017

Den veckoslutslånga hantverks- och designoasen lockade redan på förmiddagen till sig tusentals personer på jakt efter en enastående mässupplevelse i Tammerfors Mäss- och Sportcentrums köpparadis. Vid invigningen belönades branschens sanna konstnärer, såsom restauratör Mikael Holma som valdes till Taito-Finlandia-vinnare av Jukka Kurttila från Finlayson Oy. På hantverksmässan i Tammerfors kan man ända till söndagen fördjupa sig i ett mångsidigt program, i att göra tillsammans och i unika inköp. Finskt Hantverk och Dockskåpsmässan samt de XXXV Riksomfattande Modelljärnvägsdagarna som ordnas från lördag till söndag har sammanlagt cirka 750 utställare. Förra gången kom 44 419 besökare till evenemangen Finskt Hantverk och Samling.

Restaurointi Mikael Holma från Tavastehus tilldelades den sjätte Taito-Finlandia-utmärkelsen. Restaurointi Mikael Holma har restaurerat bland annat alla 200 bordsplatser i riksdagens plenisal och 38 unika trädörrar inklusive karmarna. Prissumman på 5 000 euro donerades i år av den finländska tetillverkaren Forsman Tee, och Finlayson Oy:s verkställande direktör Jukka Kurttila valde vinnaren bland finalkvartetten.

– I Mikael Holmas arbete finns respekt för det gamla och det vackra – en djup vilja att förstå det – och utan förståelse för materialet kan man inte åstadkomma skönhet eller perfektion. Jag anser att Holma eftersträvar perfektion utan genvägar och kompromisser, vilket är en väldigt viktig egenskap alltid när man utför ett hantverk som tangerar fullkomlighet. Jag vet att kommande generationer kommer att kunna se vinnarens hantverk ännu under årtionden, lovordar Kurttila.

Årets Artesan Antti Korpi: ”Jag vill vara med och utveckla finländska produkter”

Antti Korpi från Tammerfors valdes till Årets Artesan. Hans 3D-arbeten med knivskaft är enligt juryn professionella och individuella och utnyttjar skickligt den relativt nya 3D-tekniken inom branschen.

– Jag får inspiration av de möjligheter som tekniken medför och njuter av att kombinera den nya tekniken med den traditionella. Vid sidan av att sälja egna produkter försöker jag hitta företag och personer som är intresserade av att utveckla sina produkter eller metoder. Jag vill vara med och utveckla finländska produkter, konstaterar Korpi.

Bilder och videor av vinnarna läggs till materialbanken den 17.11: www.tampereenmessut.fi (Medialle)

Priset för Årets produktnyhet gick i år till ClayMari. Till Finland100-jubileumsårets ära utsåg Lantbruks- och hushållskvinnorna för första gången det smakligaste landsbygdsföretaget på mässan. I samband med mässan Finskt Hantverk ordnades dessutom ett flertal andra tävlingar under året. De vinnande arbetena i dessa tävlingar finns utställda på mässan under hela veckoslutet.

Mässinformation
(öppettider, biljettpriser och inträde): www.kadentaidot.fi (Messuinfo) (på finska)
Materialbank (bilder, videor, meddelanden): www.tampereenmessut.fi (Medialle)

Finskt Hantverk är Europas största hantverks- och konstindustrievenemang, som årligen samlar över 600 utställare och över 40 000 mässbesökare. Finskt Hantverk ordnas av AB Tammerfors Mässa och Taito Pirkanmaa ry. AB Tammerfors Mässa ordnar Dockskåpsmässan tillsammans med föreningen Nukkekotiyhdistys ry och Modelljärnvägsdagarna med Pirkanmaan Rautatieharrastajien Kerho Pirake ry.

MER INFORMATION: www.kadentaidot.fi, www.nukkekotitampere.fi, www.pienoisrautatie.fi
(på finska)
Sociala medier: Facebook: facebook.com/Kadentaidot, Twitter: @TampereenMessut, Instagram: @suomenkadentaidot, #Kädentaidot, #Nukkekotimessut, #Pienoisrautatie
AB Tammerfors Mässa, www.tampereenmessut.fi, fornamn.efternamn@tampereenmessut.fi