Hevoskansan huuma rikkoi kävijäennätyksen Hevoset-messuilla

16.04.2023
Hevoskansan huuma rikkoi kävijäennätyksen Hevoset-messuilla

Hevoset-messut villitsi hevosalan intohimoiset harrastajat viikonloppuna Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa. Alan suurimmassa harrastustapahtumassa vieraili kahden päivän aikana ennätykselliset 19 386 kävijää. Messuviikonlopussa hypättiin ensimmäistä kertaa Hankkija Horse Show -esteratsastuskilpailu, joka alkoi yleisölle avoimilla karsinnoilla jo perjantai-iltapäivällä. Hankkija-areena ja hevosten veryttelyalue rakennettiin ensimmäistä kertaa omaan halliinsa. Vuoden Kavionjälki -tunnustus myönnettiin Suomen kaikkien aikojen menestyneimmälle kouluratsastajalle Kyra Kyrklundille.

Vuoden odotetuin hevosalan messutapahtuma osoitti jälleen äärettömän suosionsa, sillä tapahtuma rikkoi kävijäennätyksensä. Messutapahtuman kävijämäärän hyppäys uusille tuhat luvuille haastaa kehittämään messuista tulevina vuosina entistäkin näyttävämmät ja joustavammat.

Hevoset-messujen projektipäällikön tehtävistä väistyvä Heli Lempinen kiittää hevosihmisiä yhteisöllisen viikonlopun onnistumisesta.

– Viikonloppu on ollut suurmenestys ja kävijämäärä täytti kaikki odotukset. Areenan ja hevosten veryttelyalueen siirtoa omaan halliin suunniteltiin pitkään. Nyt kun uudistus toteutettiin, nosti se tapahtuman kokonaan uudelle tasolle. Hevoset-messuilla on paljon potentiaalia kasvaa ja kehittyä. Kiitän lämpimästi messuvuosien aikana minulle läheisiksi tulleita yhteistyökumppaneita ja asiakkaita. Jään kaipaamaan Hevoset-messujen tunnelmaa ja ainutlaatuista yhdessä tekemisen henkeä.

Messujen hienon menestyksen takasi tänäkin vuonna monipuolinen ja viihdyttävä ohjelma. Hankkija-areenan koulu-, este- ja kenttäratsastuksen klinikat täyttivät katsomot ja tapahtumahallin äärimmilleen. Lavaohjelma tarjosi muun muassa vinkkejä tunnetaidoista hevosihmisille sekä tietotaitoa kehon ja mielen vaikutuksesta ratsastukseen. Oman aikansa ohjelmasta saivat myös hevosen ruokinta, turvallisuus ja hyvinvoinnin mittaaminen. Yksi Suomen menestyneimmistä kouluratsastajista, Henri Ruoste, kertoi tarinansa. Kari Nevalan esteklinikan ratsastajina nähtiin maailman huipulla ratsastavat sisarukset Jone ja Sani Illi.

Hankkija Horse Show -esteratsastuskilpailussa hypättiin viikonlopun aikana yhteensä seitsemän eri luokkaa, joista sunnuntain korkeimpana pääluokkana Prix de Hankkija Masters -pudotuskilpailu. Luokan voittoon hyppäsi Sofia Järvenpää hevosellaan Vicky Z. Voittaja palkittiin 1000 euron pääpalkinnolla.

Esteratsastuskilpailun järjestäjä TEHO Ratsujen Pekka Larsen kuvaili viikonlopun kilpailujen sujuneen hyvin. Larsenin mukaan Amateur Tour Bonusluokassa kilpailevat ratsastajat eivät koskaan pääse tuhatpäisen yleisön eteen hyppäämään.

– Olen nähnyt 10 vuoden ajan, miten tapahtuma kehittyy ja kasvaa. Nyt kun areena ja veryttelyalue ovat samassa hallissa, tapahtuma sai uudenlaisen alun. Monissa asioissa onnistuimme hyvin. Konkretia myös opettaa, joten nyt on jälleen vuosi aikaa pohtia ja kehittää kilpailua paremmaksi. Viikonloppu oli jälleen osoitus siitä, että hevosurheilun suosio tuntuu kasvavan vuosi vuodelta suuremmaksi.

Vuoden Kavionjälki kunnianosoituksena elämäntyöstä

Vuosittain messuille jaettava Vuoden Kavionjälki annettiin tänä vuonna suomalaisen kouluratsastuksen legendalle Kyra Kyrklundille. Kyrklund ei itse päässyt paikalle tapahtumaan, mutta ilahdutti kävijöitä videotervehdyksellään Englannista. Palkinnon messuilla jakoivat SRL:n toiminnanjohtaja Jukka Koivisto ja Hippoksen toiminnanjohtaja Minna Mäenpää.

Vuoden Kavionjälki -tunnustus on kunnianosoitus ja kiitos Kyrklundin elämäntyöstä hevosurheilun huipulla. Kyrklund on omalla esimerkillään ja periksiantamattomalla työllään edistänyt suomalaista hevosurheilu ja auttanut suomalaisia ratsastajia etenemään urallaan. Lue lisää Kyrklundin valinnasta https://www.hevosmessut.fi/fi/uutinen/vuoden-kavionjalki-tunnustus-kyra-kyrklundille/

Ensi vuonna Hevoset-messut järjestetään 6.–7.4.2024. Tapahtuman vetovastuu Tampereen Messuilla vaihtuu ja tapahtuman projektipäällikön ohjaksiin hyppää Paula Karhu.

LISÄTIEDOT: www.hevosmessut.fi, Facebook: facebook.com/Hevosmessut, Instagram: @hevosetmessut, TikTok: @hevosetmessut

Heli Lempinen, projektipäällikkö, p. 040 667 1702

Paula Karhu (uusi projektipäällikkö) p. 040 071 6199