Kesä on lemmikin hankinnan aikaa – lemmikkimessuilta eväitä yhteiseloon

14.06.2018

Kesä on monessa kodissa lemmikin hankinnan kannalta parasta aikaa. Arvokkaita vinkkejä uuden perheenjäsenen kanssa elämiseen on tarjolla syyskuun alussa 1.–2.9. Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa Lemmikki Tampere 18 -messuilla. Paikalla on tuhansia lemmikkieläimiä, runsaasti lemmikkitarvikkeita myyviä ja tietotaitoaan tarjoavia näytteilleasettajia sekä tietysti kiinnostavaa, innostavaa ja eläintietoutta kartuttavaa ohjelmaa. Mukana on koirien ja kissojen lisäksi myös lintuja, matelijoita ja jyrsijöitä. Laajojen kissa- ja koiranäyttelyiden, vauhdikkaiden kilpailujen ja korkeatasoisten näytösten odotetaan houkuttelevan messuille tuhansia kävijöitä. Koko perheen lemmikkimessut järjestetään nyt ensimmäistä kertaa.

Koirakuume-epidemia jyllää etenkin kesäisin ja monissa perheissä pohditaan, josko juuri nyt olisi sopiva aika hankkia omaankin kotiin karvainen kaveri. Useimmat lemmikistä haaveilevat ovat tietoisia siitä, että lemmikin – kuten esimerkiksi koiran – hankinta ei ole läpihuutojuttu ja että on itsestään selvää, että lemmikkiin sitoudutaan vuosiksi. Uuden perheenjäsenen tuloon on valmistauduttava huolella. Jos koirakuume etenee toteutumisasteelle, on tärkeää miettiä rodun soveltuvuutta; huomioon tulee ottaa rodun koko, energisyys, alkuperä ja käyttötarkoitus. Myös kasvattajiin ja kenneleihin tutustumiseen kannattaa käyttää aikaa.
Lue uutinen: Pentukuumetta? Lemmikin hankinta ei ole läpihuutojuttu

– Koiran hankinta on aina suuri päätös eikä sitä tulisi ajoittaa vain tiettyyn vuodenaikaan tai lomakauteen. Sisäsiistiksi opettaminen on toki helpompaa silloin kun ilmat ovat kivoja, sillä tammikuun pakkaset tai marraskuun räntäkelit eivät välttämättä houkuttele ulos omistajaa tai pentua. Ilmat tai vuodenaika eivät silti saisi olla rajoittavia tekijöitä pentua harkittaessa. Tärkeintä on löytää itselle parhaiten sopiva rotu sekä vastuullinen kasvattaja, josta on apua läpi koiran elämän, kuvaa Kennelliiton asiantuntija Laura Lehdistö.

Messuilla Kennelliiton Hau Life -osastolta saa neuvoja koiran hankintaan, hoitoniksejä, harrastusvinkkejä ja apua arjen pieniin pulmiin. Tuoreelle lemmikin omistajalle tai lemmikistä haaveilevalle messuohjelmassa on myös muun muassa tietopaketteja luotettavan kasvattajan valintaan, vastuulliseen koiran kasvattamiseen sekä pennun oikeaoppiseen ruokintaan. Myös tapahtuman näytteilleasettajilla on laajasti tietoa alasta sekä kattava välinetarjonta – löytöjä voi luonnollisesti tehdä messuhinnoin.

– Messuilta saa arvokkaita vinkkejä ja tuoretta tietoa yhteiselämään uuden perheenjäsenen kanssa, kuvaa projektipäällikkö Tuure Leppämäki Tampereen Messut Oy:stä.

Tasokkaat näyttelyt, kilpailut ja esitykset houkuttelevat messuille – rotuvaliot tapaavat Tampereella

Lemmikki Tampere 18 -messujen houkuttelevinta antia ovat Suomen Kennelliiton sekä Pirkanmaan Rotukissayhdistyksen pentunäyttelyt. Lisäksi ohjelmassa on seminaareja, tietoiskuja ja näytöksiä. Ylöjärven Koirakerho ry järjestää kaksipäiväiset vauhdikkaat agility-kilpailut, rotuesittelyissä on oma sarjansa myös jyrsijöille ja esimerkiksi kanien kesken kisataan estekilpailussa. Ohjelman kautta pääsee tutustumaan myös erilaisiin lemmikkieläinten kanssa harrastettaviin lajeihin, saamaan inspiraatiota omaan tekemiseen ja tutustumaan erilaisiin lajeihin kuten koirafrisbeehen ja flyballiin. Tarjontaa on myös jyrsijöiden, siivekkäiden ja matelijoiden omistajille.

Ohjelma karttuu pitkin kesää: www.lemmikkitampere.fi (Ohjelma)

Lemmikki Tampere 18, 1.–2.9.2018, Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksen A- ja E-hallit sekä ulkoalue. Avoinna molempina messupäivinä klo 10–17. Päiväliput: aikuiset 10 €, lapset (3–15 vuotta) 6 €. Lemmikki Tampere 18 -tapahtuman järjestää Tampereen Messut Oy.

LISÄTIEDOT: www.lemmikkitampere.fi, Facebook: www.facebook.com/lemmikkitampere
Twitter: @TampereenMessut, Instagram: @tampereenmessut, #LemmikkiTre