Kokonaisturvallisuus 2021 -messut muistuttaa varautumisen merkityksestä

20.05.2020

Kokonaisturvallisuus 2021 -messut järjestetään 1.2.10.2021 Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa. Messutoimikunnan puheenjohtajana toimii teollisuusneuvos Erkko Kajander. Yhteiskunnan kokonaisturvallisuuteen keskittyvät messut järjestetään ensi vuonna jo yhdeksännettä kertaa.

Messut tarjoaa näkökulmia kokonaisturvallisuuden eri osa-alueista niin kansalaisille kuin järjestöille, elinkeinoelämän toimijoille ja viranomaisillekin. Ensi vuonna messujen kärkiteemana on kyberturvallisuus ja poikkeusoloihin varautuminen. Tapahtuman slogan ”Varautuminen kannattaa aina” on osoittautunut kuluvan kevään aikana hyvin ajankohtaiseksi ja tarpeelliseksi.

– On hienoa päästä nyt jo 9. kertaa järjestämään tätä valtakunnallisesti merkittävää ja koko yhteiskuntaa koskettavaa kokonaisturvallisuustapahtumaa Tampereelle. Poikkeusoloissa eläminen on osoittanut, että varautuminen kannattaa aina. Meidän on itse kunkin tiedettävä ja ymmärrettävä kokonaisturvallisuuden merkitys ja siihen vaikuttavat tekijät, jotta voimme tehdä oman osuutemme yhteisen turvallisuutemme eteen. Varautuminen on yhteinen asiamme. Ensi vuoden tapahtuma tulee tarjoamaan kävijöilleen laajan kattauksen siitä, miten ja mistä turvallisuus ja varautuminen muodostuvat, Erkko Kajander korostaa.

Kolmen vuoden välein eri paikkakunnilla järjestettävien Kokonaisturvallisuus-messujen tavoitteena on yhdistää laajan turvallisuusalan eri toimijat, palvelut ja tuotteet, lisätä tietoisuutta kokonaisturvallisuudesta sekä esitellä turvallisuus- ja puolustusalaa monipuolisesti eri tahoille. Viimeksi messut järjestettiin Lahden Urheilu- ja Messukeskuksessa vuonna 2018.

Turvallisuuskomitea tukee Kokonaisturvallisuus 2021 -messuja Tampereella. Komitea kannustaa osallistumaan messuille, turvallisuustoimijoita esittelemään turvallisuutta edistäviä palveluitaan sekä yksilöitä ja yhteisöjä kartuttamaan omaa varautumisosaamistaan.

Ensi vuoden messuihin liittyen järjestetään infotilaisuus medialle ja sidosryhmille Helsingissä 18.8.2020. Tilaisuuden tarkemmasta aikataulusta ja paikasta tiedotetaan lähempänä ajankohtaa.

Ohjelmaa koko perheelle

Maanpuolustusmessut järjestettiin ensimmäisen kerran Helsingissä vuonna 1992. Tampereella messut järjestettiin edellisen kerran vuonna 2015, jolloin tapahtuma kantoi nimeä ”Kokonaisturvallisuus – Yhteiskunta yhdessä”.

Kokonaisturvallisuus 2021 -messujen infotilaisuus 18.8.2020 Helsingissä.

Kokonaisturvallisuus 2021 -messut 1.–2.10.2021 Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa.

LISÄTIEDOT: www.kokonaisturvallisuus2021.fi, #kokonaisturvallisuus

Tampereen Messut Oy, www.tampereenmessut.fi, Twitter: @TampereenMessut

Sami Siurola, projektipäällikkö, p. 040 734 3589, sami.siurola@tampereenmessut.fi

Nelly Rauhala, viestinnän asiantuntija, p. 044 484 2910, nelly.rauhala@tampereenmessut.fi