Konepaja ja NWE jyräyttävät metalliteollisuuden ja 3D:n uudet materiaalit yhteen

04.03.2020

Kahden viikon kuluttua Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa jytisee ja kipinöi jälleen, kun metalli- ja  teknologiateollisuuden tapahtumakokonaisuus tuo 170 näyttävää laitetta ja konetta sekä alan ammattilaiset yhteen. Perinteiset Konepaja ja Nordic Welding Expo saavat joukkoonsa uutta muotoa kaksipäiväisestä 3D & New Materials -ammattitapahtumasta, joka esittelee teollisuuden 3D-tulostuksen innovaatiot ja uudet materiaalit. Kolmen päivän ajan puheenaiheiksi nousevat erityisesti metallintyöstö- ja levytyökoneet, hitsaus, liittäminen sekä 3D-tulostus. Erityisesti kehittyneimmät koneet, moderni konepaja ja rohkeat investoinnit ovat keskusteluiden ja ohjelmasisältöjen keskiössä.

Yhdellä rekisteröitymisellä messukävijä pääsee osallistumaan kolmeen tapahtumaan. Konepajaan ja Nordic Welding Expoon suuntaavien kannattaa tulla ihmettelemään myös uusien materiaalien mahdollisuuksia ja etsimään kehitysideoita yrityksen kilpailukyvyn kasvattamiseksi. Vaikka 3D-tulostamisesta puhutaan nyt paljon, 3D & New Materials -tapahtuman projektipäällikkö Sami Siurolan mukaan tulostaminen ei tule korvaamaan perinteisiä valmistustapoja. Lisäävä valmistus eli 3D-tulostaminen tulee olemaan uusi valmistustapa perinteisten teknologioiden rinnalla.

– Tulostuksen yleistyttyä kappaleiden hinnat ovat tippuneet edullisemmiksi sekä ymmärrys siitä, mitä ja miksi kannattaa tulostaa, on tuonut paljon potentiaalia valmistavalle teollisuudelle. Lisäksi materiaalipuolella on otettu isoja askelia, etenkin kuparin tulostamisen osalta, ja tämä kiinnostaa todella paljon eri alojen valmistajia, sanoo Siurola.

Pirkanmaan teollinen tulevaisuus -seminaariin pormestari Lylyn johdolla

Tapahtumien ohjelmasisällöt ottavat vahvasti kantaa teollisuuden nykytilaan, tuottavuuden lisäämiseen ja rohkeisiin investointeihin. Yksi keskustelunherättäjistä on Teollisuusliiton kanssa yhteistyössä järjestettävä Pirkanmaan teollinen tulevaisuus -seminaari, jonka panelisteiksi saapuvat muun muassa Tampereen kaupungin pormestari Lauri Lyly, kansanedustajat Arto Satonen (kokoomus) ja Jukka Gustafsson (SDP) sekä vihreiden varapuheenjohtaja Jaakko Mustakallio. Keskusteluun osallistuvat myös Tampereen kauppakamarin johtaja Peer Haataja ja Teollisuusliiton pääluottamusmiehet Jari Roslöf ja Markus Haataja. Seminaari järjestetään E-hallin uudessa 2. kerroksen seminaaritila Siriuksessa.

Keynote-puhujaksi messuille on kiinnitetty tulevaisuustutkija Ilkka Halava, joka herättelee ajatuksia maapallon kestävyyskriisistä otsikolla Riski, rohkeus ja rakenteiden transformaatio. Toisen keynote-puheenvuoron tulee pitämään tietokirjailija Antti Merilehto otsikolla Ihmisen ja koneen vuorovaikutus. Rohkeat investoinnit -paneelikeskustelussa puolestaan pohditaan investointien ajoittamista, vastuullisuutta ja kasvun rahoittamista.  Suomen 3D-tulostuksen palveluntarjoajat ja Tampereen Messut Oy jakaa ensimmäistä kertaa Additive Manufacturing Finlandia -tunnustuksen suomalaiselle toimijalle, joka parhaiten edistää 3D-tulostuksen hyödyntämistä teollisuudessa. Palkinto jaetaan ensi sijassa teollisuusyritykselle, joka aktiivisesti kertoo AM-toimistaan muita innostaen.

Mediatilaisuudet ja medialounas

• Suomen hitsausteknillisen yhdistyksen palkitsemistilaisuus ti 17.3. klo 12, ohjelmalava A-halli
  • Pirkanmaan teollinen tulevaisuus -seminaari ke 18.3. klo 10–12, E-halli 2. kerros, seminaaritila Sirius + medialounas ravintola Barcelonassa klo 12
  • AMB-messujen lehdistötilaisuus ke 18.3. klo 11, kokoustila Myrsky&Tuuli, D-hallin kokouskäytävä 2.krs
  • Additive Manufacturing Finlandia -tunnustuksen julkistaminen ke 18.3. klo 15.45, 3D-stage
  • Hitsauksen SM-kilpailut palkintojenjako to 19.3. klo 14–15, ohjelmalava A-halli

Medialle: Akkreditoidu tapahtumakokonaisuuteen ja mediatilaisuuksiin https://www.konepajamessut.fi/fi/messuinfo/medialle/

Tampereen Messut Oy järjestää Konepajan yhteistyössä metalliteollisuuden kone- ja laitetoimijoiden kanssa nyt 3. kertaa. NWE-messut järjestetään Suomen Hitsausteknillinen Yhdistys ry:n toimeksiannosta 8. kerran.

Lisätiedot: www.konepajamessut.fi, www.nordicweldingexpo.fi, www.3dnewmaterials.fi

Twitter: @TampereenMessut, #Konepaja2020, #NordicWeldingExpo2020, #3DNewMaterisl 2020
Facebook: @Konepajamessut
Tuija Sievola, projektipäällikkö Konepaja ja Nordic Welding Expo, p. 040 560 7009, @TuijaSievola