Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry: Messualan tilanne sietämätön, tukikatto nostettava viipymättä 10 miljoonaan

26.01.2022

Messualan tilanne on käymässä sietämättömäksi. Toiminta katkeilee viranomaismääräysten vuoksi jo kolmatta vuotta. Isoimmilla toimijoilla tukikatot ovat täyttyneet vuosi sitten ja nyt ne ovat täyttymässä pienemmilläkin.  Ammattimaisia messujärjestäjiä edustava Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry arvioi, että valtion nuiva tukipolitiikka on hyvää vauhtia tappamassa Suomesta koko messualan.

Suomalaiset ovat Pohjoismaiden aktiivisinta messukansaa, mutta nykyisellä tukipolitiikalla alan elpyminen entiselleen tulee kestämään pitkään. Kaksi tiukkaa pandemiavuotta ovat ajaneet messualan syvään kriisiin.

– Tapahtumia ei voi viranomaismääräysten vuoksi järjestää ja isoilla toimijoilla tukikatto on täyttynyt jo kauan sitten eli tukia ei enää tule – halutaanko Suomessa tuhota koko ala? ihmettelee Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry:n puheenjohtaja Marja Pekkanen.

Tuki muiden Pohjoismaiden tasolle

Messukeskusten liikevaihdot ovat pandemian aikana tippuneet jopa 80 prosenttia. Messualan isoilla toimijoilla tukikatot ovat tulleet vastaan ja toimijat kituvat tuitta. Messujärjestäjät kokevat tällaisen tukipolitiikan hyvin epätasa-arvoisena ja kilpailua vääristävänä.

Messuala kilpailee tapahtumista ankarimmin Ruotsin ja Tanskan kanssa. Näissä maissa valtio tukee elinkeinojaan eli myös messualaa EU:n tukipolitiikan mukaisesti. Tanskassa tukikatto on jopa 12 miljoonaa. Suomessa tukikatto on vaatimattomat 2,3 miljoonaa euroa.

– Meta ry vaatii, että tukikatto tulisi Suomessakin nostaa 10 miljoonaan euroon eli samalle tasolle kuin muissa Pohjoismaissa. Valtion tukipolitiikka vääristää alan kilpailua jopa Suomen sisällä ja asettaa yritykset epätasa-arvoiseen tilanteeseen. Tukipolitiikka on tähän mennessä syrjinyt suuria messutoimijoita. Nyt kahden vuoden kurimuksen jälkeen tukikatto tulee vastaan yhä pienemmillä messutoimijoilla, huomauttaa Pekkanen.

Messut on kokoaan suurempi toimiala

Messujen järjestämisen kerrannaisvaikutukset alueensa elinkeinoelämälle ovat merkittävät. Taloustutkimuksen selvityksen mukaan messupaikkakuntien palvelualoilta on korona-aikana hävinnyt miljardin euron tulot. Messuala on myös merkittävä työllistäjä.

Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry teetti kansainvälisellä korona-auditointeihin erikoistuneella Safe ASSET Groupilla selvityksen messukeskusten turvallisuudesta.

– Selvitys osoitti, että messut ovat jopa kauppakeskuksiakin turvallisempia paikkoja. Meistä on käsittämätöntä, että normaali liiketoimintamme estetään emmekä voi järjestää turvallisiksi arvioituja tapahtumia, hämmästelee Pekkanen.

Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry kattaa ammattimaisen messujärjestämisen Suomessa. Jäseniä ovat Suomen Messut Osuuskunta, Tampereen Messut Oy, Turun Messukeskus Oy, Lahden Messut, Jyväskylän Messut Oy, Pohjois-Suomen Messut ry., Pohjanmaan Expo Oy, Suomen Asuntomessut Osuuskunta, Mediapro Messut Oy, Riihimäen Messut Oy ja KPK Events. Messut ja muut messukeskuksissa järjestetyt tapahtumat toivat Suomessa vuonna 2019 järjestämispaikkakunnilleen yli puolen miljardin euron tulovirran (Taloustutkimus 4/2021). Normaalivuosina eri puolilla Suomea järjestetään vuosittain noin 150 erilaista messutapahtumaa ja niihin osallistuu yli 1,5 miljoonaa kävijää. | www.messutsuomessa.fi

Lisätietoja: Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry, puheenjohtaja Marja Pekkanen,
marja.pekkanen@turunmessukeskus.fi, puh. 040 545 7766