Messutoiminta vahvassa kasvussa – tuloinjektio elinkeinoelämälle ja työllisyysvaikutukset kasvoivat liki 250 prosenttia pandemiavuodesta

07.06.2023

Messuilla on kokoaan suurempi vaikutus järjestämisalueidensa elinkeinoelämään ja työllisyyteen. Taloustutkimuksen tuoreen tutkimuksen mukaan messut toivat järjestämispaikkakunnilleen 258 miljoonan euron tulovirran. Alan työllisyysvaikutus oli 3520 henkilötyövuotta.

Vuoden 2022 tulovaikutuksissa oli kasvua vuoteen 2021 verrattuna lähes 250 prosenttia, kun tuolloin tulovaikutus jäi pandemian seurauksena 105 miljoonaan euroon. Messutoimialan työllisyysvaikutus on myös palautumassa ja kasvoi vuoteen 2021 nähden myös liki 250 prosenttia, kun vuonna 2021 työllisyysvaikutus jäi 1425 henkilötyövuoteen.

− Vuonna 2022 koronapandemia näkyi toimialalla vielä alkuvuoden tapahtumien peruuntumisissa, mutta jo loppukeväästä alkaen messuja päästiin toteuttamaan normaalisti. Tapahtumakävijät ja näytteilleasettajat ovat palanneet vilkkaasti tapahtumiin ja näkyvät tulevaisuuteen ovat valoisat. Kasvun odotetaan jatkuvan vahvana tulevina vuosina. Messutapahtumien laajoilla tulo- ja työllisyysvaikutuksilla on merkittävä vaikutus järjestämispaikkakunnilleen sekä koko suomalaiselle elinkeinoelämälle, sanoo Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry:n puheenjohtaja Anna Tiensyrjä.

Eri puolilla Suomea järjestetään vuosittain yli 150 messut. Messuja on sekä ammattilaisille että kuluttajille. Suosittuja messuaiheita ovat muun muassa rakentaminen ja hyvinvointi, molempien alojen messuja järjestetään useissa eri kaupungeissa. Messut ovat myös vahva myyntikanava. Messujen näytteilleasettajat ja messuvieraat käyttävät rahaa esimerkiksi ravintoloihin, kahviloihin, majoitukseen ja matkustamiseen sekä asioivat paikallisissa kaupoissa. Tehty tutkimus ei huomioi messuilla tehtyjä kauppoja ja niiden vaikutusta elinkeinoelämälle.

Messujen tulo- ja työllisyysvaikutukset 2022 – tutkimuksen teki Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry:n toimeksiannosta Taloustutkimus Oy. Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry on ammattimaisten messujärjestäjien yhteinen kattojärjestö Suomessa.

Kansainvälisen messujärjestö UFIn organisoimaa kansainvälistä messupäivää vietetään eri maissa keskiviikkona 7. kesäkuuta. Aiheesta lisää: https://ged.eventmaker.io/en

Lisätietoja:

Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry
Anna Tiensyrjä, puheenjohtaja
Sähköposti: info@messutsuomessa.fi
Puhelin: 050 482 8599

Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry kattaa ammattimaisen messujärjestämisen Suomessa. Jäseniä ovat Suomen Messut Oyj, Tampereen Messut Oy, Turun Messukeskus Oy, Lahden Messut, Jyväskylän Messut Oy, Pohjois-Suomen Messut ry, Pohjanmaan Expo Oy, Suomen Asuntomessut Osuuskunta, Mediapro Messut Oy, Riihimäen Messut Oy ja Rohki Events. Messut ja muut messukeskuksissa järjestetyt tapahtumat toivat Suomessa vuonna 2022 järjestämispaikkakunnilleen 258 euron tulovirran (Taloustutkimus 5/2023). Normaalivuosina eri puolilla Suomea järjestetään vuosittain noin 150 erilaista messutapahtumaa ja niihin osallistuu yli 1,5 miljoonaa kävijää. | www.messutsuomessa.fi