Supermessut: Pitäisikö koulujen ja työpaikkojen loma-aikoja muuttaa?

03.04.2018

Supermessuilla otetaan hyppy kesään! Värikkään iloisen tapahtumakokonaisuuden muodostavat perinteiset Puutarha-messut, 10. kertaa järjestettävät Kotimaan Matkailumessut, viime keväänä debytoinut Design- ja käsityötori, klassikkotapahtuma Keräily sekä levymessu-uutuus Platta. Perjantain Kotimaan Matkailumessujen Verkostoitumisaamu tarjoaa alan ammattilaisille kiinnostavaa ohjelmasisältöä ja mahdollisuuden tutustua E-hallin osastoihin ennen muita messukävijöitä. Perjantaina palkitaan Vuoden Kotimaan Matkailuyritys sekä Suomen Tilaviini 2018 ja paneelikeskustelussa keskustellaan loma-aikojen muuttamisesta. Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa järjestettävässä tapahtumassa on mukana lähes 500 näytteilleasettajaa, viime keväänä Supermessuilla vieraili lähes 21000 kesähaaveilijaa.

Suomen ja Keski-Euroopan loma-ajat eivät tällä hetkellä kohtaa ja sillä on vaikutusta monelle toimialalle. Kahdeksan Tampereen kaupunkiseudun kuntaa selvittää kokeilumahdollisuutta työ- ja loma-aikojen muuttamiselle vastaamaan paremmin nykyisen työelämän, perheiden ja elinkeinoelämän tarpeita.
Kotimaan Matkailumessujen yhteydessä järjestetään loma-aikoja koskeva paneelikeskustelu, jonka vetää Aamulehden vastaava päätoimittaja Jussi Tuulensuu. Keskustelemassa ovat Olli Luukkainen (OAJ), Eeva-Riitta Pirhonen (OKM), Timo Lappi (MaRa), Peer Haataja (Tampereen Kauppakamari) sekä Tampereen kaupungin edustaja.

Matkailuammattilaisille: Pinkki raha on tulevaisuuden juttu – Matkabloggarin vinkit yhteistyöhön

Kotimaan Matkailumessujen Verkostoitumisaamu järjestetään matkailualan ammattilaisille perjantaiaamuna klo 8.30–10.00. Aamun aikana ammattilaiset voivat kiertää Matkailumessujen kojuja ja seurata kiinnostavaa ohjelmaa ennen kuin messutapahtuman ovet avautuvat kaikille messukävijöille. Kohteena maailma -matkabloggaaja Rami Rajakallio kertoo tapahtumassa tehokkaasta ja tuloksellisesta matkablogiyhteistyöstä ja Hannu Medinalta kuullaan, miten matkailuyritykseen voi houkutella pinkkejä rahavirtoja.

­­– Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt ovat yksi kiivaimmin kasvavista kohderyhmistä. He matkustavat muita useammin ja kuluttavat keskimäärin enemmän rahaa matkakohteissa. He ovat usein myös uskollisia asiakkaita, jos kokevat palvelun olevan tasa-arvoista ja kunnioittavaa, Medina tiivistää.
Lue lisää: Kotimaan Matkailumessujen Verkostoitumisaamu

Messujen monipuolisessa sisällössä on otettu huomioon koko perhe tenavista isovanhempiin ja esimerkiksi A-hallin Puutarha-messuille toteutetaan ainutlaatuinen kahdeksan parvekkeen näyttely, joissa persoona on somistettu parvekkeelle. Kuvitteelliset asukkaat ovat eri-ikäisiä ja erilaisissa elämäntilanteissa olevia ihmisiä, joilla kaikilla on tarina. Lue lisää: Kahdeksan parveketta – ­kahdeksan tarinaa

Mediatilaisuudet

• Kotimaan Matkailumessujen Verkostoitumisaamu klo 8.30–10.00, E-halli (kaikki osastot auki, muut hallit avautuvat klo 10)