Tampereen Messut siirtää lisää tapahtumiaan keväältä 2021

15.12.2020

Tampereen Messut Oy on päättänyt siirtää kansainväliset puhtausalan ammattimessut Finncleanin sekä Gymtec & Sportec -liikuntapaikkamessut helmikuulta 2021 marraskuulle 2021 ja Hevoset-messut huhtikuulta 2021 syyskuulle 2021. Finnclean ja Gymtec & Sportec messut oli alun perin tarkoitus järjestää 24.–25.3.2021, mutta nyt ne siirtyvät järjestettäviksi 3.–4.11.2021. Hevoset-messujen uusi ajankohta on 11.–12.9.2021. Siirtopäätösten pääasiallisena syynä on vallitseva koronavirustilanne ja sen vaikutukset messujen ja tapahtumien onnistuneisiin järjestämismahdollisuuksiin. Samalla Tampereen Messut peruu maaliskuulle 2021 ajoitetut Uusi Teollisuus -tapahtuman, joille ei valitettavasti täyden messukalenterin vuoksi löytynyt korvaavaa ajankohtaa loppuvuodelta, vaan tapahtuma koetaan seuraavan kerran keväällä 2023.

Laajat keskustelut asiakkaiden, kyseisten messujen näyttelytoimikuntien ja eri sidosryhmien kanssa ovat osoittaneet, ettei Finnclean ja Gymtec & Sportec -messujen järjestäminen maaliskuussa, eikä Hevoset-messujen järjestäminen huhtikuussa ole kannattavaa. Myös Finnclean-messujen toimeksiantaja SSTL Puhtausala ry kannatti vahvasti siirtoa. Niin ikään Hevoset-messujen näyttelytoimikunta oli yksimielisesti Suomen suurimman hevosalan tapahtuman siirron kannalla.

Yleisötapahtumien järjestämistä koskevat suositukset ja rajoitukset vaikuttavat tällä hetkellä voimakkaasti messutapahtumien järjestämiseen. Vaikka näistä rajoituksista voitaisiinkin keväällä luopua, ajoittuvat mahdolliset muutosuutiset liian lähelle tapahtuma-ajankohtia. Mikäli Finnclean, Gymtec & Sportec sekä Hevoset-messut alkuperäisinä ajankohtina järjestettäisiin, jäisivät niiden osallistujamäärät heikoiksi. Ammattimessujen osallistujakuntaa koskevat osallistumisrajoitukset messutapahtumiin vaikuttavat todennäköisesti vielä alkukeväällä vähentäen osallistujamäärää. Tällä hetkellä epävarmaa on myös kuluttajien ja messujen näytteilleasettajapuolen osallistuminen tapahtumiin, mikä vaikuttaa olennaisesti onnistuneiden messujen järjestämiseen.

– Perinpohjainen tarkastelu on osoittanut, että isojen messujen ja tapahtumien järjestäminen ei ole vielä alkukeväällä mahdollista Pirkanmaalla. Me, Tampereen Messuilla, uskomme, että tautitilanne tulee tällöin vaikuttamaan sekä ammatti- että kuluttajatapahtumiemme osallistujamääriin, minkä vuoksi siirtopäätös on tässä tilanteessa välttämätön, perustelee Tampereen Messut -konsernin toimitusjohtaja Hannu Vähätalo.

Tampereen Messut on siirtänyt kaikki tapahtumansa tammi-maaliskuulta ja huhtikuun alusta. Tilanne on vaikea, sillä viimeksi Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa on järjestetty messut helmikuussa 2020, jolloin rakentamiseen ja sisustamiseen keskittyvät Asta-messut keräsivät väen messuhalleihin.

Valtaosa henkilökunnastamme on joulu-tammikuun lomautettuna. Tästä johtuen asiakaspalvelumme saattaa ruuhkautua ja toivomme yhteydenottoja pääasiassa helmikuusta 2021 alkaen. Mikäli asiasi on erittäin kiireellinen, otathan yhteyttä asiakaspalvelu@tampereenmessut.fi. Varauduthan normaalia pidempiin käsittelyaikoihin.

LISÄTIEDOT: www.tampereenmessut.fi, www.finnclean.fi, www.liikuntapaikkamessut.fi, www.uusiteollisuus.fi, www.hevosetmessut.fi

Tampereen Messut -konserni / Tampereen Messut Oy:

Hannu Vähätalo, toimitusjohtaja, p. 0500 620 806, hannu.vahatalo@tampereenmessut.fi

Sami Siurola, projektipäällikkö (Finnclean, Gymtec & Sportec), p. 040 734 3589, sami.siurola@tampereenmessut.fi

Tuija Sievola, projektipäällikkö (Uusi Teollisuus), p. 040 560 7009, tuija.sievola@tampereenmessut.fi

Heli Lempinen, projektipäällikkö (Hevoset), p. 040 667 1702 heli.lempinen@tampereenmessut.fi

Tanja Järvensivu, viestintäjohtaja, p. 050 536 8133, tanja.jarvensivu@tampereenmessut.fi

Nelly Rauhala, viestinnän asiantuntija, p. 044 484 2910, nelly.rauhala@tampereenmessut.fi