Tekoäly uudistaa teollisuuden palveluita, kunnossapitoa ja työturvallisuutta

20.03.2019

Uusi Teollisuus ja Advanced Engineering -tapahtumat alkavat tänään Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa ja ovat avoinna kävijöille keskiviikosta torstaihin 20.−21.3.2019. Tapahtumat tuovat yhteen teollisuuden yritykset, asiantuntijat ja päättäjät. Mukana on yhteensä 110 näytteilleasettajaa. Asiantuntijat pureutuvat uusimpiin teollisuuden ja työelämän ilmiöihin sekä esittelevät tuotannon ammattilaisille kohdennetusti kunnossapidon, työturvallisuuden ja teollisuuden palveluita. Keynote-puhujat Elina Hiltunen ja Esko Kilpi ottavat kantaa tekoälykeskusteluun:

− Emme voi lukkiutua yhteen näkemykseen työstä – esimerkiksi siihen, että robotit ja tekoäly vie työpaikat. Yhtä tärkeää on pohtia, että mitä maailmassa tapahtuu, jotta ihmiset korvaisivat robotit työelämässä. Tulevaisuutta katsoessa pitää olla varautunut erilaisiin näkemyksiin, sanoo tulevaisuuden tutkija Elina Hiltunen.

− Ihmisen ja koneen suhteesta käydään paljon polemiikkia työn tulevaisuutta käsittelevässä keskustelussa, joka perustuu usein vaillinaiseen tai jopa väärään tietoon tarkasteltavasta ilmiökentästä. Esimerkiksi tekoälyä pohtivassa yhteiskunnallisessa keskustelussa lähdetään usein siitä olettamuksesta, että tekoälyn tavoitteena on toisintaa ihmisälyn ominaisuuksia eikä siitä, että koneiden tiedonkäsittely poikkeaa meidän tiedonkäsittelystämme, kertoo digitaalisen työn asiantuntija Esko Kilpi.

Lue myös: Futuristit kertovat, miten maailman muutos näkyy teollisuudessa

Kunnossapito: Data edesauttaa ennakoimaan

– Älykkäät työkalut, laaja vertailudata ja osaava, motivoitunut henkilöstö muuttaa kunnossapidon ennakoivaksi käynnissäpidoksi. Näin saadaan aikaan vähemmän virheitä ja parempaa laatua, kuvaa teknologia- sekä myynti- ja markkinointijohtaja Petteri Särkiniemi Quant Finland Oy:stä.

Älykkäät koneet ja laitteet tulevat antamaan tietoa korjaus- ja huoltotarpeestaan tulevaisuudessa niin aikaisessa vaiheessa, että esimerkiksi huoltotyön suunnitteluun ja varaosahankintoihin jää riittävästi aikaa. Datan avulla pyritäänkin ennakoimaan reagoimisen sijaan ja varmistamaan laitteiden korkea käytettävyys ja elinkaari sekä turvallinen käyttäminen.

– Dataan ja älykkäisiin ratkaisuihin pohjautuva kumppanuus sekä osaava johtaminen ovat avaimia ennakoivaan, energiatehokkaaseen, turvalliseen ja laadukkaaseen tuotantoon, Särkiniemi toteaa.

Uutinen: Kunnossapito kunniaan: ennakoitko vai reagoitko?

Työturvallisuus: Turvallisuus syntyy oikeasta asenteesta, tekniikka on hyvä apuväline

Työturvallisuus- ja työhyvinvointiasiat ovat olleet vilkkaassa julkisessa keskustelussa jo pitkään ja asenteet työturvallisuutta kohtaan ovat muuttuneet vuosien saatossa huomattavasti.

– Työturvallisuus syntyy sekä prosessien kartoittamisesta että tarkoituksenmukaisten suojaimien käytöstä – torjuntatoimenpiteet kulkevat käsi kädessä; pelkästään suojautuminen vaaralta ei ole työturvallisuutta, jos tunnistetaan itse työskentelyssä tapahtuvat ongelmat, mutta niihin ei puututa, kuvaa Etra Safetyn Pohjois-Suomen aluepäällikkö Alpo Heikka.

Uutinen: Työturvallisuus syntyy oikeasta asenteesta

Palvelut: Ulkoistaminen mahdollistaa tehokkaamman työn

Tamperelainen leipomo- ja kahvila-alan perheyritys Linkosuon Leipomo Oy on esimerkki yrityksestä, joka on ulkoistanut oman toimialansa ulkopuolisia teollisuuden toimintoja ja menestyy nyt keskittymällä omaan ydinosaamisensa.

– Muutos on vaatinut uuden ajattelutavan. Teknistymisen ja digitalisoinnin kautta olemme keskittyneet tuotteen jalostukseen työ- ja tuoteturvallisella tavalla, kertoo leipomonjohtaja Jarmo Talasrinne.

Uutinen: Case Linkosuo Muutos vaatii uuden ajattelutavan

Valmistavan teollisuuden asiantuntijat kokoontuvat Advanced Engineering -tapahtumassa

Nyt kolmatta kertaa järjestettävä Advanced Engineering kokoaa yhteen valmistavaa teollisuutta palvelevat ratkaisut. Tapahtuman keskeisinä teemoina ovat 3D, älykkäät materiaalit ja teollisuus 4.0. Ohjelmassa kuullaan yli 20 asiantuntijapuheenvuoroa, joissa pureudutaan uusimpiin teollisuuden ilmiöihin alan huippuasiantuntijoiden johdolla. Yksi puhujakaartin kärkinimistä on innovaatiorahoituskeskus Business Finlandin Pekka Sivonen, joka puhuu torstaina aiheesta ”Industry X.0 -Re-industrialising Europe”. Lisäksi tänään kuulemme Tuomas Riskin puheenvuoron modernien materiaalien ja automaation kehittymisen hyödyntämisestä Norsepowerin roottoripurjeissa.

Lisätiedot näytteilleasettajista ja ohjelmasta: www.uusiteollisuus.fi (Kävijälle) / www.advancedengineering.fi

Uusi Teollisuus 2019: näytteilleasettajien tiedotteet, kuvat tapahtumasta ja muu mediamateriaali: www.tampereenmessut.fi (Medialle / Materiaalipankki)

Median akkreditoituminen tapahtumiin: www.uusiteollisuus.fi (Medialle)

LISÄTIEDOT: www.uusiteollisuus.fi, www.advancedengineering.fi