Etusivu » Tiedotteet

Tiedotteet

Tulevaisuuden tavoitteena hiilijalanjäljen pienentäminen energiatehokkuutta lisäämällä

22.06.2020

Tampereen Messut Oy tähtää tulevaisuudessa kohti yhä vihreämpää messuympäristöä. Yrityksen suurin vuosittainen ammattitapahtumakokonaisuus eli kansainvälinen Alihankinta ja AlihankintaHEAT aloitti ympäristötalkoot rytinällä, kun Lempäälän Moisionaukealle istutettiin toukokuun lopussa ikioma Alihankintametsä. Metsällä kompensoidaan osa tapahtumakokonaisuuden hiilidioksidipäästöistä. Tulevien 100 vuoden aikana hiilinielu kompensoi yhteensä 253 000 kiloa hiilidioksiinipäästöjä, mikä vastaa noin 60 New Yorkin edestakaisen lennon kasvihuonepäästöjä. 640 rauduskoivua istutettiin yhteistyössä Puuni Oy:n ja Lempäälän kunnan kanssa.

Messujätteiden kierrätyksen tehostaminen on yksi koko yrityksen konkreettisista edistysaskeleista. Kaikki messujen rakennus- ja purkuvaiheen aikainen kirkaskalvomuovi ja pahvit kierrätetään murskaavissa jätepaalaimissa.

Messurakentamiseen erikoistunut tytäryhtiö Expotec Oy korjaa ja uusiokäyttää kaikki puusta rakennetut osastomateriaalit sekä kierrättää osastojen pahviset osat. Osastojen lattioita peittävät messumatot kerätään talteen ja kierrätetään esimerkiksi niitä haluaville yrityksille tai jatkossa myös materiaalitori.fi-palvelun kautta.

Kaatopaikalle päätyvä sekajäte on näin vähentynyt huomattavasti, sillä loput jätteet kierrätetään ja poltetaan energiajätteenä Tampereen Sähkölaitoksen ja Pirkanmaan Jätehuollon omistamassa Tammervoiman hyötyvoimalassa. Vuonna 2018 Tampereen Messujen kierrätysaste eli paljonko kokonaisjätteestä kierrätettiin, oli 22 prosenttia ja vuonna 2019 luku oli kasvanut jo 33 prosenttiin. Eli vuonna 2019 jätteestä polttoon meni 67 prosenttia. Suomen jätedirektiivin mukaan tavoitteena on saada kierrätysaste 55 prosenttiin vuoteen 2025 mennessä.

Osa hyötyvoimalassa poltetusta energiajätteestä palautuu Tampereen Messu- ja Urheilukeskukseen kaukolämpönä. Koko valtava messu- ja urheilukeskus lämmitetään Tampereen Sähkölaitoksen kaukolämmöllä, josta vuonna 2019 jo 53 prosenttia tuotettiin joko puuperäisellä polttoaineella tai energiajätettä polttamalla. Sähkölaitoksen tavoitteena on nostaa uusiutuvien energialähteiden osuus energiantuotannossa 90 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä.

Tampereen Sähkölaitokselta ostettu sähkö on tuotettu noin 50–60 prosenttisesti uusiutuvilla energialähteillä. Tampereen Messujen siirtymistä 100% uusiutuvan kotimaisen sähkön käyttöön selvitetään parhaillaan.

Energiatehokkuus tarkasteluun tulevaisuudessa

Maaliskuun lopussa B-hallin seinään asennettiin 10 sähköautojen lataustolppaa 20 autolle. Jo aikaisemmin viime vuoden puolella myös TähtiAreenan seinään asennettiin lataustolppa kahdelle autolle. Henkilökunnan ja asiakkaiden käytössä olevista tolpista ladattu Tampereen Sähkölaitoksen sähkö on kokonaisuudessaan tuotettu Tammerkosken vesivoimalla. Pistokkeissa ladatut autot käyvät takuuvarmasti ympäristöystävällisesti.

Tampereen Messujen ravintolayhtiö Finland Restaurants Oy:n eli Finnrestan uusi ravintola aukeaa syksyllä heti ensimmäisten messujen koittaessa. Uuden Rygge-nimisen ravintolan tarjoilijoiden työvaatteet on valmistettu RPES-materiaalista, jota valmistetaan esimerkiksi kierrätetyistä muovipulloista. Lounastarjoilijoiden t-paidat tehdään tekstiiliteollisuuden puhtaasta leikkuujätteestä ja kokkien ja tarjoilijoiden farkkuessut ylijäämäkankaista.

Jotta jo tehtyjen ympäristötekojen tuloksia ja tulevaisuuden suunnitelmia pystytään katsomaan realistisesti, keväällä aloitettiin projekti Tampereen Messujen hiilijalanjäljen laskemiseksi. 80 prosenttia yrityksen hiilijalanjäljestä muodostuu käytetyn ostoenergian hiilijalanjäljestä eli sähköstä ja kaukolämmöstä. Nyt kun Tampereen Messujen hiilijalanjälki on tiedossa, sen avulla selvitetään koko Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksen energiatehokkuuspotentiaali ja etsitään keinoja parantaa energiatehokkuutta.

Kaikki tehdyt vihreät teot ja tulevaisuuden suunnitelmat on kirjattu Ekokompassi-ympäristösertifikaattiin, jonka auditointi järjestetään tulevana syksynä.

< Takaisin tiedotteisiin

Liity Tampereen Messujen tiedotuslistalle ja pysyt perillä siitä, mitä meillä päin on meneillään. Voit tilata tiedotteet myös kätevänä RSS-syötteenä.

Tilaa RSS-syöte »