Työn turvallisuus keskiössä tänään alkaneilla ammattimessuilla Tampereella

11.09.2018

Pohjoismaiden suurin turvallisuuden ja riskienhallinnan sekä työhyvinvoinnin ammattilaistapahtuma käynnistyi Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa.  Kansainvälisillä messuilla esitellään palo- ja pelastusalan ammattilaisille sekä työturvallisuuden ja -hyvinvoinnin osaajille uusia toimintamalleja ja tutkimustuloksia. Aiheina ovat esimerkiksi työyhteisöjen ristiriitatilanteet, työn kuormitus ja stressi sekä päihteiden käyttö. Alan asiantuntijat kouluttavat ja opastavat ammattilaisille erikoistaitoja sekä esittelevät paitsi alan uusimpia laitteita, työvaatteita ja varusteita sekä työkaluja myös kertovat työturvallisuudesta ja -hyvinvoinnista.

Tapahtumakokonaisuuteen kuuluvat 11.–13.9. järjestettävät Turvallisuus-, EuroSafety- ja Työhyvinvointi-messut sekä 11.–12.9. Työterveyslaitoksen Työterveyspäivät. Lisäksi 12.–13.9. toteutetaan Logistiikka-messut. Tapahtumissa on yhteensä yli 330 näytteilleasettajaa lähes 20 maasta. Turvallisuuden, työkyvyn ja -hyvinvoinnin messutapahtumassa käsitellään niin työpaikkojen kuin työn turvallisuutta, työntekijöiden fyysistä ja henkistä jaksamista sekä esitellään alan uutuustuotteita ja -palveluita.

Palo- ja pelastusala kouluttautuu messuilla: uudet pelastustekniikat kiinnostaa

Turvallisuus-messujen yhteydessä toteutetaan Suomen ensimmäinen tieliikennepelastamisen koulutustapahtuma Road Rescue 2018. Yleisöllä on mahdollisuus seurata ohjelmalavan alustuksia 11.9. klo 10.00–12.45 sekä käytännön harjoituksia ulkoalueella 11.–12.9. Koulutuksessa käydään läpi uuden autoteknologian mukaan tuomia haasteita pelastajille.

Uutinen: Palomiehet kertovat: messuilla kiinnostavat pelastussukellus, uudet pelastustekniikat sekä työn turvallisuus

Pakohuonepelissä tehdään oivalluksia paloturvallisuudesta – koe huoneistopalo simulaatorissa

Messuvierailla on mahdollisuus pelata pakohuonepeliä, jonka teemana on Mummolassa piippaa. Pelissä tehdään havaintoja ja oivalluksia kodin paloturvallisuudesta. Pelin toteuttava Pirkanmaan pelastuslaitos kerää palautetta pakohuonepeli-demosta, josta on tarkoitus kehittää uusi menetelmä turvallisuusviestintään. Puolestaan Pelastusopiston MOPSI-simulaattorissa voi seurata huoneistopalo-sammutusnäytöksiä sekä tutustua uusimpaan sammutustekniikkaan, kuten käsisammuttimiin, läpilyöntijauheputkiin ja heittosammuttimiin.

Katso ohjelma: www.turvallisuusalatampereella.fi (Kävijälle)

Työterveyspäivät: Työterveyshuollon laadussa paljon parannettavaa

Vaikka suurimmassa osassa työterveysyksiköistä on vähintään tyydyttävät edellytykset toteuttaa laadukasta työterveyshuoltoa, on laadun vaihtelu suurta. Työterveyslaitoksen keväällä 2018 toteuttamassa laatukyselyssä vain yksi työterveysyksikkö ylsi erinomaiseen laatuun. Työterveyslaitos haluaa omalta osaltaan kannustaa työterveysyksiköitä parantamaan toimintansa laatua ja myöntää vuosittain työterveyshuollon laatupalkinnon. Vuoden 2018 laatupalkinnon voittaja julkistetaan Työterveyspäivillä 11.9. klo 14.30.

Tiedote: Työterveyshuollon laadussa paljon parannettavaa sekä muut Työterveyspäivien tiedotteet

Akkreditoituminen: Mikäli et ole ilmoittautunut etukäteen, voit akkreditoitua messujen aukioloaikoina paikan päällä Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksen pääaulassa Press/Esiintyjät-palvelutiskillä. Varauduthan esittämään press-korttisi, kiitos!

Haastattelupyynnöt: meri.mattila(at)tampereenmessut.fi.

Kuvat, videot, näytteilleasettajien tiedotteet: www.tampereenmessut.fi/medialle/materiaalipankki

Twitter: Seuraa @TampereenMessut ja osallistu keskusteluun hashtageilla #TurvallisuusTampere2018, #Turvallisuus, #EuroSafety, #Työhyvinvointi, #Logistiikka, #ttpaivat

Kuvat, videot sekä muut mediamateriaalit: www.tampereenmessut.fi/medialle/materiaalipankki

Messutapahtumat järjestää Tampereen Messut Oy pääyhteistyökumppaneinaan Suomen Työsuojelualan Yritysten Liitto STYL ry ja Suomen Palokalustoliikkeiden Yhdistys SPLY ry. Työterveyslaitos järjestää Työterveyspäivät.

LISÄTIEDOT: www.turvallisuusalatampereella.fi

Veli-Pekka Rouvali, projektipäällikkö, p. 050 516 4005, @VelluRouvali1
Meri Mattila, viestinnän asiantuntija, p. 0400 914 877, @MeriTMattila
Työterveyslaitos / Työterveyspäivät: Kristiina Kulha, viestintäpäällikkö, p. 040 548 6914, kristiina.kulha(at)ttl.fi