#Finskt Hantverk-rekord: 49 331 besökare – ändringar i arrangemangen 2018

20.11.2017

På mässan Finskt Hantverk vävdes oförglömliga minnen och upplevelser samman inom ramen för ett fängslande program, att göra tillsammans och unika fynd. Vid invigningen belönades branschens konstnärer, bland annat Taito-Finlandia-vinnaren och Årets Artesan, och i D-hallen pågick miniatyrmässan Dockskåpsmässan och de Riksomfattande Modelljärnvägsdagarna. Evenemangen hade 750 utställare och besökarantalet slog rekord med 49 331 besökare, vilket var 4 921 fler besökare än i fjol. Nästa gång ordnas hantverksmässan i Tammerfors 16–18.11.2018 och då är ett tema hantverk bland barn och unga. Nu utlovas ändringar i arrangemangen för evenemanget som vuxit ordentligt.

På Europas största hantverksmässa uppmuntrades inhemskt småföretagande ännu en gång under hela veckoslutet och rekordmånga likasinnade människor samlades i ljus och glädje i Tammerfors Mäss- och Sportcentrum. Mässarrangören tänker reagera på det ökande antalet besökare genom förnyelser.

– Finskt Hantverk är det största evenemanget inom branschen och det märks. Vi har redan länge haft som mål att göra ändringar för att mässbesöket 2018 ska bli smidigare och redan i fredags informerade vi utställarna om ändringar i bottenplanen nästa år. Med hjälp av dessa och andra ändringar gör vi ännu en gång vårt bästa för att mässbesöket ska vara en så trevlig och trivsam upplevelse som möjligt. Som evenemangsarrangör vill vi att mässbesöket ska vara lyckat för såväl besökare som utställare, berättar evenemangets projektledare Jasmin Saadetdin-Rikkinen från AB Tammerfors Mässa.

Blicken mot framtiden, barnen, ungdomarna och gemenskapen ingår också i nästa års mässteman. Nästa år främjar Finskt Hantverk och Finlands 4H-förbund, som fyller 90 år, tillsammans handarbete och hantverk genom att ordna en nationell tävling för barn och unga.

– Vi valde tillsammans hantverk som tema för jubileumsårets hantverkstävling. Deltagarna kan virka, sticka, sy, tova eller tälja fantasifullt foder till käpphästen. Käpphästhobbyn som fått stort genomslag inom 4H har på ett fint sätt uppmuntrat barn att arbeta med händerna, berättar ledaren för ungdomsarbetet vid Finlands 4H-förbund, Marjaana Liukko.

Taito-Finlandia-priset till riksdagens restauratör – 3D-sakkunnig utsågs till Årets Artesan

Vid invigningen av Finskt Hantverk 2017 fredagen den 17 november tilldelades Restaurointi Mikael Holma från Tavastehus Taito-Finlandia 2017-utmärkelsen. Prissumman på 5 000 euro donerades av den finländska tetillverkaren Forsman Tee, och Finlayson Oy:s verkställande direktör Jukka Kurttila valde vinnaren. Antti Korpi från Tammerfors valdes till Årets Artesan. Hans 3D-arbeten med knivskaft utnyttjar enligt juryn skickligt den relativt nya 3D-tekniken inom branschen.

Materialbank (bilder, videor, meddelanden): www.tampereenmessut.fi (Medialle)

Finskt Hantverk är Europas största hantverks- och konstindustrievenemang, som årligen samlar över 600 utställare och över 40 000 mässbesökare. Finskt Hantverk ordnas av AB Tammerfors Mässa och Taito Pirkanmaa ry. AB Tammerfors Mässa ordnar Dockskåpsmässan tillsammans med föreningen Nukkekotiyhdistys ry och Modelljärnvägsdagarna med Pirkanmaan Rautatieharrastajien Kerho Pirake ry.

MER INFORMATION: www.kadentaidot.fi, www.nukkekotitampere.fi, www.pienoisrautatie.fi
(på finska)
Sociala medier: Facebook: facebook.com/Kadentaidot, Twitter: @TampereenMessut, Instagram: @suomenkadentaidot, #Kädentaidot, #Nukkekotimessut, #Pienoisrautatie
AB Tammerfors Mässa, www.tampereenmessut.fi, fornamn.efternamn@tampereenmessut.fi