#Kädentaidot: Inhemsk tillverkning stöder sysselsättningen, ekonomin och kompetensen

15.09.2017

Hantverkarnas främsta branschevenemang, Finskt Hantverk, ordnas för inte mindre än 22:a gången i Tammerfors den 17–19 november 2017. Vid evenemanget får hantverksfärdigheterna och småföretagandet i Finland extra mycket utrymme med anledning av Finland 100-jubileumsåret. Dessutom belönas kunniga branschaktörer med olika erkännanden, bland annat Årets artesan, Årets produktnyhet och Taito-Finlandia. Samtidigt ordnas också Dockskåpsmässan och de XXXV Riksomfattande Modelljärnvägsdagarna. Finskt Hantverk 2016 lockade i sin helhet över 44 000 besökare.

Novembermässan Finskt Hantverk, som har vuxit till det största hantverks- och konstindustrievenemanget i Europa, lyfter särskilt fram det finländska småföretagandet, som har en stark närvaro vid evenemanget varje år. Närmare 700 småföretagare deltar i mässan för att presentera sina produkter, träffa kunder och naturligtvis för att göra affärer.

– Hantverket har fått ett uppsving, inte enbart i Finland utan även världen över. Konsumenterna är intresserade av etiska produkter och vill veta vem tillverkaren är och varifrån produkterna kommer. Många förstår att man också genom sina köpbeslut kan stödja lokala företag. När man köper en inhemsk produkt bidrar man till sysselsättningen i Finland, säger Tero Lausala, vd för Förbundet för Finländskt Arbete.

Konsumenterna uppskattar finländska produkter – kontroll över hela värdekedjan

På mässan deltar sådana företagare som använder sitt köksbord eller arbetsrum som sin fabrik, men också sådana aktörer som har produktion i större skala i Finland. Exempelvis modeskaparen Jukka Rintala har enträget tillverkat även större klädpartier i Finland, och Novita som tillverkar allt material på sin fabrik i Finland är den största tillverkaren av garn i Norden.

– Under hela min 40-åriga karriär har jag jobbat för det finländska. Alla mina kläder har i alla tider tillverkats i Finland. Tack vare visningar och evenemang har jag nått ut till många finländare och jag vet att det finns en uppskattning för finländska produkter och intresse av att köpa dem, säger Rintala.

– Jag tycker att det är mycket viktigt att vi har kontroll över hela värdekedjan, från råvara till färdig produkt, i vårt fall garn. Därför är det viktigt att vi har kvar fabrik, produktutveckling och design i Finland, säger Daniela Yrjö-Koskinen, vd för Novita.

Gemensam passion förenar: Dockskåpsmässan och Modelljärnvägsdagarna vid samma tidpunkt

Samtidigt som mässan Finskt Hantverk ordnas Dockskåpsmässan och på lördag och söndag även de XXXV Riksomfattande Modelljärnvägsdagarna i D-hallen. I Modelljärnvägsdagarna deltar klubbar, föreningar, entusiaster, museer, proffs och försäljare som presenterar och säljer produkter. Man kan också få se modelljärnvägar i användning. På Dockskåpsmässan får besökarna beundra färdiga koncept och skaffa komplettering till sina egna dockskåp.

Finskt Hantverk är Europas största hantverks- och konstindustrievenemang, som årligen samlar över 600 utställare och över 40 000 mässbesökare i Tammerfors. Finskt Hantverk ordnas av AB Tammerfors Mässa och Taito Pirkanmaa ry. AB Tammerfors Mässa ordnar Dockskåpsmässan tillsammans med föreningen Nukkekotiyhdistys ry och Modelljärnvägsdagarna med Pirkanmaan Rautatieharrastajien Kerho Pirake ry.

Mässan Finskt Hantverk och Dockskåpsmässan 17–19.11.2017 samt Modelljärnvägsdagarna 18–19.11.2017, Tammerfors Mäss- och Sportcentrum (A-, C-, D-, E-hallarna), Öppet: fredag kl. 10–18, lördag kl. 9–17, söndag kl. 10–17, Biljetter vid dörren: Tredagarsbiljett 20 €, endagsbiljett fre. eller sön. 13 €, lör. 15 € (förköp 18 €, 11 € eller 13 €). Alla mässevenemang kan besökas samma dag med en och samma biljett. Förköp av biljetter: www.kadentaidot.fi/liput

MER INFORMATION: www.kadentaidot.fi, www.nukkekotitampere.fi, www.pienoisrautatie.fi (på finska)
Sociala medier: Facebook: facebook.com/Kadentaidot, Twitter: @TampereenMessut, Instagram: @suomenkadentaidot, #Kädentaidot, #NukkekotiTampere, #Pienoisrautatiepäivät
AB Tammerfors Mässa, www.tampereenmessut.fi, fornamn.efternamn@tampereenmessut.fi