#Kädentaidot: Suomi100 – yhdessä tekemistä ja kotimaisen työn tukemista

05.10.2017

Euroopan suurin käsi- ja taideteollisuusalan tapahtuma kutsuu 17.–19.11. Tampereelle jo 22. kerran voimaantumaan valon ja värien keskelle. Iloa pursuavasta ostosparatiisista voi hankkia elämysten lisäksi uniikkeja tuotteita, materiaaleja ja ideoita omaan tekemiseen. Sisällössä sukelletaan Suomi100-juhlavuoden inspiroimiin teemoihin aina kotimaisista materiaaleista yhdessä tekemiseen. Samaan aikaan järjestetään Nukkekoti-messut ja XXXV Valtakunnalliset Pienoisrautatiepäivät.

Suomen Kädentaidot 2017 -messujen sisällössä korostuu erityisesti kotimaassa valmistus, pienyrittäjyys, yhdessä tekeminen sekä itsenäisyyden juhlavuosi. Kotimaiset tuotteet ovat kävijöiden hyppysissä ja messuilla palkitaan perinteisesti alan kotimaisia osaajia, kun 17.11. julkistetaan Vuoden Artesaani, Vuoden Uutuustuote sekä Taito-Finlandia, jota sponsoroi tänä vuonna kotimainen teevalmistaja Forsman Tee.
Lue lisää: Taito-Finlandiaa sponsoroi kotimainen teevalmistaja Forsman Tee

Yhdessä tekemistä työpajoissa, metsän ääniä muotoilunäyttelyssä, hyppysiin taito ja materiaalit

Messuhallit täyttyvät monipuolisesta ja -muotoisesta ohjelmasta. Taiteen maisteri Kirsi Ihalainen tuo muotoilunäyttelyyn muun muassa halattavan ja soivan puun, johon on koottu uniikkeja äänimaisemia ympäri Suomen. Myös maailmaa kiertänyt Molla Mills tekee odotetun messuvierailun. Kotimaisia raaka-aineita edustavat esimerkiksi lampaanvilla ja tuohi: messuilla on Sanna Vatasen BÄÄ! Neulo & virkkaa suomenlampaan villasta -kirjaan pohjautuva näyttely ja lankalaboratorio, ja 4H:n osastolla askarrellaan tuohisormuksia. Yhdessä tekemistä edustavat muun muassa Taito-lehden knit along Metsä kukkii, Novitan neulekoulu, Sinellin työpajat, Kädentaidot-messujen kävijöiden töistä koottava Suomen lippu -näyttely sekä Marttojen osaston kaikille kävijöille avoimet ompeluseurat. Lue lisää: www.kadentaidot.fi (Ohjelma)

– Marttojen lahja satavuotiaalle Suomelle on taidon ja osaamisen jakaminen eteenpäin, taitojen siirtyminen taas seuraavalle sukupolvelle, kuvaa Marttojen toiminnanjohtaja Marianne Heikkilä.
Lue lisää: Martat messuilla: naisten tasa-arvon ja itsenäistymisen historiaa

Kansallispuku keskiössä – Suomen juhlavuosi virittää tunnelman kattoon

Tämän vuoden messuilla kansallispuvut ovat ennennäkemättömän isossa roolissa. Suomi 100 -juhlavuoden viralliseen ohjelmaan kuuluva Kansallispuvussa-roadshow esittelee yli 100 suomalaista kansallispukua ja tunnettu kansallispukuvalmistaja ja Vuoden Käsityöläinen 2017 Soja Murto kokoaa E-hallin kansallispukunäyttelyn. Messujärjestäjät haluavat myös innostaa messuvieraita pukemaan messuille päälleen joko kokonaisen kansallispuvun tai kansallispuvun osia.
Lue lisää: Kansallispuku elää – muuta mielikuvia messuilla

D-hallissa on käynnissä koko viikonlopun ajan Nukkekoti-messut, ja lauantaina ja sunnuntaina XXXV Valtakunnalliset Pienoisrautatiepäivät. Molemmat tapahtuvat kutsuvat hankkimaan tarvikkeita, valmiita osia, saamaan ideoita ja tietysti tapaamaan samanhenkisiä harrastajia.
Lue lisää: Samaan aikaan Nukkekoti-messut – yhteinen intohimo yhdistää
Lue lisää: Samaan aikaan: XXXV Valtakunnalliset Pienoisrautatiepäivät

Messuinfo (aukioloajat, lippujen hinnat, saapuminen): www.kadentaidot.fi (Messuinfo)
Akkreditoidu messuille ennakkoon: www.kadentaidot.fi (Medialle)

Suomen Kädentaidot on Euroopan suurin käsi- ja taideteollisuusalan messutapahtuma, jossa on vuosittain yli 600 näytteilleasettajaa ja yli 40 000 kävijää. Tampereen Messut Oy ja Taito Pirkanmaa ry järjestävät Suomen Kädentaidot, Tampereen Messut Oy järjestää Nukkekoti-messut yhteistyössä Nukkekotiyhdistys ry:n kanssa ja Pienoisrautatiepäivät Pirkanmaan Rautatieharrastajien Kerho ry:n kanssa.

LISÄTIEDOT: www.kadentaidot.fi, www.nukkekotitampere.fi, www.pienoisrautatie.fi
SoMe: Facebook: facebook.com/Kadentaidot, Twitter: @TampereenMessut, Instagram: @suomenkadentaidot, #
Kädentaidot, #Nukkekotimessut, #Pienoisrautatie
Jasmin Saadetdin-Rikkinen, projektipäällikkö, p. 040 135 0110, @JSaadetdinR