#Kädentaidot: Valmistus kotimaassa tukee työtä, taloutta ja osaamista

15.09.2017

Tampereella 17.–19.11.2017 jo 22. kerran järjestettävässä kädentaitoalan ainutlaatuisessa ykköstapahtumassa hehkutetaan Suomi 100 -hengessä tavallista vahvemmin kotimaista osaamista ja pienyrittäjyyttä sekä palkitaan alan osaajia erilaisin tunnustuksin Vuoden Artesaanista Uutuustuotteeseen ja Taito-Finlandiaan. Samaan aikaan järjestetään Nukkekoti-messut ja XXXV Valtakunnalliset Pienoisrautatiepäivät. Kädentaidot 2016 -kokonaisuudessa vieraili yli 44 000 kävijää.

Euroopan suurimmaksi käsi- ja taideteollisuustapahtumaksi kasvanut Suomen Kädentaidot nostaa marraskuussa parrasvaloihin erityisesti kotimaisen pienyrittäjyyden, joka tapahtumassa on vuosittain vahvasti läsnä. Lähemmäs 700 pienyrittäjää saapuu messuille tekemään tuotteitaan tutuksi, tapaamaan asiakkaita kasvokkain ja tietysti tekemään tiliä.

– Kädentaidot ovat uudessa nosteessa paitsi Suomessa myös laajemminkin maailmalla. Tuotteiden eettisyys kiinnostaa ja kuluttajat haluavat tietää, kuka on tuotteen valmistanut ja mistä se tulee. Moni ymmärtää, että omalla ostopäätöksellä voi myös tukea paikallisia yrityksiä. Kun ostopäätös kohdistuu suomalaiseen vaihtoehtoon, se työllistää, toteaa Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Tero Lausala.

Kuluttajat arvostavat suomalaisia tuotteita – hallussa koko arvoketju

Paikalla Kädentaidot-messuilla on yrittäjiä, joiden tehtaana toimii keittiön pöytä tai työhuone, mutta myös tekijöitä, joiden tuotanto Suomessa pyörii isommassa mittakaavassa. Esimerkiksi muotitaiteilija Jukka Rintala on sinnikkäästi valmistuttanut myös isommat vaate-erät Suomessa, ja kaikki materiaalinsa Suomessa valmistavan Novitan tehdas on Pohjoismaiden suurin käsityölankojen valmistaja.

– Olen tehnyt koko 40-vuotisen urani ajan työtä suomalaisuuden puolesta. Kaikki vaatteeni on tehty aina Suomessa. Näyttelyiden ja tapahtumien johdosta olen tavoittanut suuren määrän suomalaisia ihmisiä ja tiedän, että ihmiset arvostavat suomalaisia tuotteita ja ovat niitä kiinnostuneita hankkimaan, kuvaa Rintala.

– Pidän erittäin tärkeänä sitä, että meillä on hallussamme koko arvoketju raaka-aineista valmiiseen tuotteeseen – eli lankaan – saakka. Tästä syystä meille on tärkeää säilyttää tehdas, tuotekehitys ja suunnittelu Suomessa, kertoo Novitan toimitusjohtaja Daniela Yrjö-Koskinen.
Lue lisää: Valmistus kotimaassa tukee työtä, taloutta ja osaamista

Yhteinen intohimo yhdistää: samaan aikaan Nukkekoti-messut ja Pienoisrautatiepäivät

Samaan aikaan Kädentaitojen kanssa D-hallissa järjestetään Nukkekoti-messut ja lauantaina ja sunnuntaina myös XXXV Valtakunnalliset Pienoisrautatiepäivät. Pienoisrautatiepäivillä alan kerhot, yhdistykset, harrastajat, museot, ammattilaiset ja kauppiaat esittelevät ja myyvät tuotteitaan ja pienoisjunia voi nähdä myös liikkeessä. Nukkekoti-messujen puolella ihastellaan valmiita kokonaisuuksia, hankitaan materiaaleja talojen tuunausta tai sisustusta varten sekä valmiita tarvikkeita omaan nukkekotiin.
Lue lisää: Samaan aikaan Nukkekoti-messut – yhteinen intohimo yhdistää
Lue lisää: Samaan aikaan: XXXV Valtakunnalliset Pienoisrautatiepäivät

Suomen Kädentaidot on Euroopan suurin käsi- ja taideteollisuusalan messutapahtuma, joka tuo Tampereelle vuosittain yli 600 näytteilleasettajaa ja yli 40 000 messuvierasta. Suomen Kädentaidot järjestää Tampereen Messut Oy ja Taito Pirkanmaa ry. Tampereen Messut Oy järjestää yhteistyössä Nukkekoti-messut Nukkekotiyhdistys ry:n kanssa ja Pienoisrautatiepäivät Pirkanmaan Rautatieharrastajien Kerho ry:n kanssa.

Suomen Kädentaidot- ja Nukkekoti-messut 17.–19.11.2017 ja Pienoisrautatiepäivät 18.–19.11.2017, Tampereen Messu- ja Urheilukeskus (A-, C-, D-, E-hallit), Avoinna: perjantai klo 10–18, lauantai klo 9–17, sunnuntai klo 10–17, Liput ovelta: Kolmen päivän lippu 20 €, päivälippu pe tai su 13 €, la 15 € (Ennakkoon 18 €, 11 € tai 13 €). Samalla lipulla samana päivänä kaikkiin tapahtumiin. Liput ennakkoon: www.kadentaidot.fi/liput

LISÄTIEDOT: www.kadentaidot.fi, www.nukkekotitampere.fi, www.pienoisrautatie.fi
SoMe: Facebook: facebook.com/Kadentaidot, Twitter: @TampereenMessut, Instagram: @suomenkadentaidot, #
Kädentaidot, #Nukkekotimessut, #Pienoisrautatie