Alan messuilla kehitetään uusia ratkaisuja turvallisuus- ja työterveysalalle

19.06.2018

Harmillisen usein riskienhallintaan sekä työntekijöiden työturvallisuuteen ja työkykyyn kiinnitetään huomiota vasta, kun jotain sattuu. Suomessa tapahtuu Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen mukaan yli 200 000 työtapaturmaa vuodessa ja sosiaali- ja terveysministeriön laskelmien mukaan työtapaturmien takia menetetään 2–2,5 miljardia euroa vuodessa. Yksi työtapaturma aiheuttaa työnantajalle keskimäärin 6 000 euron kustannukset. Tampereella 11.–13. syyskuuta järjestettävän turvallisuuden ja riskienhallinnan ammattimessujen yli 300 näytteilleasettajaa sekä sadat asiantuntijapuheenvuorot tarjoavat uusia näkökulmia ja ratkaisuja työturvallisuuden, -kyvyn ja -hyvinvoinnin kehittämiseen. Kokonaisuuteen kuuluvat Turvallisuus-, EuroSafety- ja Työhyvinvointi-messut sekä Työterveyslaitoksen kaksipäiväiset Työterveyspäivät.

Messujen ohjelmassa muun muassa Aalto-yliopiston kyberturvallisuuden professori Jarno Limnéllin aiheena on Tulevaisuuden turvallisuus ja uhkakuvat ja Helsingin yliopiston päihdelääketieteen työelämäprofessori Kaarlo Simojoki puhuu päihteiden käytön muutosten vaikutuksista työelämään. Työterveyspäivien pääpuhuja on Tanskan Syddansk Universitetin johtamisen professori Alf Rehn aiheella Tulevaisuustabut. Lisätiedot ohjelmasta, puhujista ja aiheista.

Uudet opit palo- ja pelastusammattilaisille – sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset myös koolla

Palo- ja pelastusalan ammattilaiset ja viranomaiset sekä kouluttautuvat messuilla että tutustuvat alalle soveltuviin ratkaisuihin sekä ajoneuvoihin, varusteisiin ja järjestelmiin. Turvallisuus-messujen koulutuksissa kuullaan esimerkiksi esteettömyydestä pelastustilanteissa, liikuntarajoitteisten henkilöiden pelastusevakuoinnista ja välineistä, joilla evakuointi onnistuu sekä vammaisten henkilöiden kohtaamisesta onnettomuustilanteissa. Suomen Palopäällystöliitto järjestää messuilla myös Suomessa ensimmäistä kertaa toteutettavan tieliikennepelastamisen Road Rescue 2018 -koulutustapahtuman työnäytöksineen.

Messujen yhteydessä järjestetään Sosiaali- ja terveysalan turvallisuusfoorumi 2018, jossa käsitellään muun muassa Turun joukkopuukotusta, ensihoitotyön väkivaltatilanteita sekä uhka- ja väkivaltatilanteiden jälkihoitoa.

Työterveyspäivillä puhuttaaa SOTE, ihmisen ja älykkään teknologian yhteistyö, hyvinvointia edistävä työ, johtaminen, uudistuvat tavat tehdä työtä sekä haastavien tilanteiden hallinta.

Ammattilaistapahtuma kaikille turvallisuuden kehittämisestä kiinnostuneille

Pohjoismaiden suurin turvallisuuden ja riskienhallinnan ammattilaistapahtuma kokoaa saman katon alle Tampereen Messu- ja Urheilukeskukseen tuhansittain alan ammattilaisia, vapaaehtoistoimijoita sekä tulevaisuuden osaajia verkostoitumaan ja kouluttautumaan. Kokonaisuuteen kuuluvat Turvallisuus-, EuroSafety- ja Työhyvinvointi-messut sekä toista kertaa Tampereella toteutettavat 64. Työterveyspäivät. Luvassa on toiminnallista nähtävää ja koettavaa, kiinnostavia asiantuntijapuheenvuoroja sekä alan palvelu- ja tuoteuutuuksien esittelyjä.Tapahtuman ohjelmassa on lukuisia koulutuksia, seminaareja sekä puheenvuoroja ja työnäytöksiä toiminnallista osastoilla tapahtuvaa actionia unohtamatta.

Tapahtumat ja päivämäärät: Turvallisuus-, EuroSafety- ja Työhyvinvointi-messut 11.–13.9.2018, Työterveyspäivät 11.–12.9.2018. Lisäksi Logistiikka-messut 12.–13.9.2018. Paikka: Tampereen Messu- ja Urheilukeskus. Messutapahtumat järjestää Tampereen Messut Oy pääyhteistyökumppaneinaan Suomen Työsuojelualan Yritysten Liitto STYL ry ja Suomen Palokalustoliikkeiden Yhdistys ry SPLY. Työterveyslaitos järjestää Työterveyspäivät.

LISÄTIEDOT: www.turvallisuusalatampereella.fi
Some: #TurvallisuusalaTampere2018, #EuroSafety, #Turvallisuus, #Työhyvinvointi, #ttpaivat, #Logistiikka
Twitter: @TampereenMessut, @ttpaivat
Facebook: facebook.com/tampereenmessutfacebook.com/tyoterveyslaitos / Tapahtuma: Turvallisuusala Tampereella