Alihankinta 2019: "Kestävyys ei ole nollasummapeliä"

24.09.2019

Euroopan toiseksi suurin alihankintateollisuuden messutapahtuma Alihankinta 2019 sekä startup-tapahtuma AlihankintaHEAT käynnistyivät tänään Tampereella. Torstaihin 26.9. asti Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksen kaikki viisi hallia täyttyvät yli 1000 näytteilleasettajasta, jotka ovat saapuneet Tampereelle paristakymmenestä eri maasta. Vuoden 2019 teema on kestävä valmistus. Messut avasi toimitusjohtaja Mia Mantsinen Mantsinen Groupista ja teemapuhujana oli Kestävä kehitys -yksikön johtaja Helena Soimakallio Teknologiateollisuus ry:stä. LOGY ry palkitsi avajaisissa Vuoden päähankkijana Lojer Oy:n ja Vuoden alihankkijana Futurice Oy:n.

"Kestävän ja vastuullisen toiminnan kulmakivi on yhdessä tekeminen. Ketään ei jätetä ja toisia tukemalla ja haastamalla päästään kunnianhimoisiinkin tavoitteisiin", korosti messujen avauspuheenvuorossa Alihankinta 2019 kumppaniyrityksen toimitusjohtaja Mia Mantsinen Mantsinen Groupista.

– On jatkuvasti haettava seuraavia kohteita olla parempi kuin tänään. Voidaan ottaa oppia niistä lukuisista suomalaisista yrityksistä, jotka ovat tällä saralla globaaleja edelläkävijöitä. Kumppaneiden kanssa tekemällä voimme vaikuttaa laajemmalle. Kestävän ja taloudellisen tuotteen takana on oltava vastuullinen kehitys-, hankinta- ja valmistusketju, jossa jokaisen osapuolen merkitys kasvaa itseään suuremmaksi. Kestävyys ei ole nollasummapeliä, kertoo Mantsinen.

Kolumni: Toimitusjohtaja Mia Mantsinen, Mantsinen Group: "Sukupolvelta toiselle"

Vuoden Päähankkija Lojer Oy ja Vuoden Alihankkija Futurice Oy

Suomen Osto- ja Logistiikkayhdistys LOGY ry:n Vuoden 2019 Päähankkija -palkinnon saajaksi on valittu Lojer Oy (Sastamala) ja Alihankkija -palkinnon saaja on Futurice Oy (Tampere). Palkinnot vastaanottivat Lojer Oy:n toimitusjohtaja Ville Laine, hallituksen puheenjohtaja Tommi Salonen ja tuotantojohtaja Jukka Suni sekä Futurice Oy:n Suomen-maajohtaja Riku Valtasoja ja Tampereen yksikön johtaja Osmo Haapaniemi.

Lisätiedot: Vuoden 2019 Päähankkija on Lojer Oy / Vuoden 2019 Alihankkija on Futurice Oy

Palkinnot luovuttivat LOGYn toimitusjohtaja Markku Henttinen sekä palkintovaliokunnan puheenjohtaja Tomi Parmasuo. Vuodesta 1987 lähtien jaetuilla tunnustuksilla halutaan edistää suomalaisen valmistavan teollisuuden kilpailukykyä ja verkostoitumista.

Palkintovaliokunnan mukaan Lojer on pitkäjänteisesti ja eettisesti kehittänyt omaa hankintaverkostoaan. Lojerin hankintastrategian mukaisesti materiaalit hankitaan mahdollisuuksien mukaan kotimaisilta ja jopa alueellisilta toimittajilta, mistä osoituksena, että Lojerilla on Avainlippu-merkintä kaikissa yrityksen valmistamissa tuotteissa. Futurice puolestaan huimasta 30 prosentin vuosittaisesta kasvuvauhdista huolimatta on menestyksekkäästi onnistunut vaalimaan omaa toimintatapaansa, joka näkyy ja tuntuu yrityksen toiminnassa ja kulttuurissa. Yhtiön arvot – luottamus, läpinäkyvyys, oppiminen ja huolenpito – ovat vahvasti läsnä niin henkilöstön arjessa kuin asiakastyössä. Palkintovaliokunta arvosti yhtiön palvelua ja asiakaskokemusta.

Nordean Olli Kärkkäinen: Talouden näkymät turbonapin tarpeessa

Messujen avajaisaamun ohjelmassa yksityistalouden ekonomisti Olli Kärkkäinen Nordeasta loi katsauksen epävarmaan taloustilanteeseen rohkaisemalla investointeihin. Keynote-puhujana lavalle noussut digitaalisen työn asiantuntija Esko Kilpi tarjosi kuulijoille ajattelun aihetta siihen, millaisella yhteistyöllä tulevaisuuden teollisuudessa pärjää parhaiten. Heat Grilli -paneelikeskustelussa pureuduttiin kestävään valmistukseen ja tulevaisuuden teollisuuteen Tekniikka & Talouden päätoimittajan Mikko Torikan johdolla. Heat Stage täyttyy messuilla ajankohtaisista esityksistä, keskusteluista ja pitchauksista.

Lisätiedot: www.alihankinta.fi/fi/heat/

Vuodesta 1988 lähtien järjestetty Alihankinta esittelee koko Suomen teollisuuden ja sen kärkiyritykset. Viime vuonna messuihin tutustui 17 188 teollisuuden päättäjää ja asiantuntijaa. Tampereen Messut Oy:n pääyhteistyökumppaneita ovat Teknologiateollisuus ry, Kumiteollisuus ry, Muoviteollisuus ry ja Suomen Osto- ja Logistiikkayhdistys LOGY ry. 4. kertaa toteutettavan AlihankintaHEATin järjestävät yhteistyössä Tampereen Messut Oy:n tapahtumayksikkö Finland Events ja Rapid Action Group Oy (RAG).

Kuvat, näytteilleasettajien tiedotteet ja muu mediamateriaali:

LISÄTIEDOT: www.alihankinta.fi, @Alihankinta, #Alihankinta2019, #AlihankintaHEAT

Tanja Järvensivu, viestintäjohtaja, projektipäällikkö, Alihankinta-messut, p. 050 536 8133, @TanjaJarvensivu
Meri Mattila, viestinnän asiantuntija, p. 0400 914 877, @MeriTMattila