Käytämme sivustolla evästeitä parhaan mahdollisen käyttökokemuksen tarjoamiseksi. Lue lisää tietosuojastammeSelvä

Etusivu » Tiedotteet » Tiedotearkisto

Tiedotearkisto

Alihankinta 30.0: Teollisuuden tuottavuutta on kyettävä parantamaan


15.03.2018

Koko Suomen teollisuus kokoontuu 25.–27.9.2018 Tampereella järjestettäville Alihankinta-messuille. Kansainvälisesti arvostetuilla teollisuuden alihankinnan ammattimessuilla on mukana vuosittain 1000 näytteilleasettajaa yli 20 eri maasta ja tapahtumassa vierailee 20 000 kävijää. Alihankinta viettää 30-vuotisjuhlavuottaan, ja tapahtuman teema on tuottavuus. Startupit ja teollisuus kohtaavat messujen yhteydessä toteutettavassa AlihankintaHEATissa, joka laajenee kolmipäiväiseksi. Messujen avajaispäivänä julkistetaan Vuoden Alihankkija ja Vuoden Päähankkija.

– Alihankinta 2018 -messujen teema on tuottavuus. Usein ajatellaan, että tuottavuutta voidaan lisätä ainoastaan automaatiolla ja roboteilla, jotka vievät ihmisten työt. Kuitenkin useat yrityscaset ovat jo todistaneet, että robotiikka on luonut uusia työpaikkoja. Tuottavuudessa on kyse siitä, että investoimalla ja laajentumalla säilytetään kilpailukyvyn lisäksi kilpailuetu sekä koulutetaan ihmisiä, jotta heidän osaamisensa vastaa tulevaisuuden työelämän vaatimuksiin. Valmistavan teollisuuden alihankkijat ovat jatkuvalla tuottavuuden kehittämisellä varmistaneet kilpailukykynsä. Tämä asia tuskin tulee muuttumaan seuraavan 30 vuoden aikana, joten tuottavuuden jatkuva parantaminen on seuraavan 30 vuoden menestyksen vaatimuksena, sanoo tuoteryhmäpäällikkö Jani Maja Tampereen Messut Oy:stä.

Valmet Automotive: ”Robotisoimme vain siellä, missä se on järkevää”

Autoteollisuus on ala, jossa kilpailu on globaalia ja vaatimustaso korkea. Valmet Automotiven toiminnan keskiössä on laatu – asiakas asettaa vaatimukset tuotelaadulle, yritys itse valitsee prosessit ja toimintamallit niiden saavuttamiseksi. Nämä yhdistämällä varmistetaan tuottavuus ja edelleen toiminnan kannattavuus.

– Tuottavuuteen liittyen mainitaan usein tehtaamme korkea robotisointiaste. Peruste korinvalmistuksen robotisointiin ei kuitenkaan ole enää tuottavuus, vaan toimialan logiikka. Nykyaikainen korinvalmistus ei esimerkiksi laatu- ja ergonomiasyistä onnistu ilman robotteja. Robotisoimme kuitenkin vain siellä, missä se on järkevää. Siksi tuottavuuden nimissä olemme tietoisesti pitäneet kokoonpanovaiheen automaation vähäisenä. Se on osa lean-toimintamallia, jossa pyritään tehokkaisiin ja yksinkertaisiin ratkaisuihin, kertoo viestintäpäällikkö Mikael Mäki Valmet Automotivesta.

– Valmet Automotiven menestyksen ”salaisuus” on toimintamalli, joka yhdistää osaamisemme ja resurssimme sekä asiakkaidemme vaatimukset. Lisäksi kehitämme toimintaamme jatkuvasti ja ennakoimme asiakastarpeita, tiivistää Mäki.

Alihankinta-kolumni: Tuottavuus = laatu

Alihankinnan juhlavuosi käynnistyy jo Konepajassa – AlihankintaHEAT laajenee kolmipäiväiseksi

Alihankinta-messujen juhlavuosi lanseerataan tiistaina 20.3. Konepaja- ja Nordic Welding Expo -messujen yhteydessä. Medialle tarjotaan Konepajan ja NWE:n lomassa kakkukahvit ensimmäisen messupäivän päätteeksi vietettävien Alihankinta-messujen 30-vuotisjuhlien kunniaksi. Samalla kerrotaan muutama sana syksyn Alihankinta-messuista ja AlihankintaHEAT-tapahtumasta. Kolmatta kertaa järjestettävä startupien ja teollisuusyritysten verkostoitumistapahtuma AlihankintaHEAT laajenee tänä vuonna kolmipäiväiseksi ja siirtyy toteutettavaksi Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksen pääaulassa. AlihankintaHEATin ja sitä edeltävän HeatCampin tavoitteena on tuoda uutta puhtia ja ketterää ajattelutapaa Suomen teollisuuteen. AlihankintaHEATin järjestää Finland Events yhteistyössä Rapid Action Group Oy:n (RAG) kanssa.

Median infokahvit tiistaina 20.3. klo 14.00–15.00 lehdistöhuone, pääaula (Tampereen Messu- ja Urheilukeskus)

Ennakkoakkreditoituminen maanantaihin 19.3.2018 mennessä: Meri Mattila, tiedottaja, meri.mattila(a)tampereenmessut.fi

Vuodesta 1988 lähtien järjestetty Alihankinta esittelee vuosittain koko Suomen teollisuuden ja sen kärkiyritykset. Viime vuonna messuihin tutustui 17 684 teollisuuden päättäjää ja asiantuntijaa. Tampereen Messut Oy:n pääyhteistyökumppaneita ovat Teknologiateollisuus ry, Kumiteollisuus ry, Muoviteollisuus ry ja Suomen Osto- ja Logistiikkayhdistys LOGY ry.

LISÄTIEDOT: www.alihankinta.fi, @Alihankinta, #Alihankinta, #AlihankintaHEAT

Tampereen Messut Oy, www.tampereenmessut.fi, etunimi.sukunimi@tampereenmessut.fi

Jani Maja, tuoteryhmäpäällikkö, p. 050 356 1325, @maja_jani
Meri Mattila, tiedottaja, p. 0400 914 877, @MeriTMattila
Tanja Järvensivu, tapahtuma- ja viestintäpäällikkö, p. 050 536 8133, @TanjaJarvensivu


Takaisin uutisiin
Tiedotearkisto

 

OTA YHTEYTTÄ

Asiakaspalveluun

p. 0207 701 222

(arkisin 8–16)