Alihankinta-messut järjestetään 21.–23. syyskuuta 2021 Tampereella

04.05.2021

Valoisammat näkymät koronapandemian osalta luovat uskoa messu- ja tapahtuma-alan palautumiseen tulevana syksynä. Tampereen Messut -konserni vahvistaa, että messukausi Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa alkaa syyskuun alussa järjestettävillä kuluttajamessuilla. Ammattimessuista ensimmäisenä järjestetään 21.–23. syyskuuta 2021 teollisuuden odotettu ykköstapahtuma Alihankinta ja AlihankintaHEAT. Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksen täyttävään tapahtumaan on tulossa noin tuhat näytteilleasettajaa. Messujen teemana säilyy Datasta bisnestä.

– Olemme tehneet päätöksen syksyn tapahtumien osalta ja messukausi Tampereella käynnistetään suunnitelmien mukaan syyskuun alussa. Pandemiatilanteen parantuminen ja rokotusten eteneminen ovat luoneet uskoa siihen, että viimeistään kesän jälkeen on mahdollisuus järjestää jo suuria tapahtumia onnistuneesti. Seuraamme toki jatkuvasti voimassa olevia rajoituksia sekä hallituksen ja viranomaisten linjauksia tapahtumien avaamisen osalta. Vastuullisena tapahtumajärjestäjänä pystymme kyllä toteuttamaan tulevat messut terveysturvallisesti sekä huomioimaan kaikki ohjeistukset ja vaadittavat järjestelyt suurissa tiloissamme, toteaa toimitusjohtaja Hannu Vähätalo Tampereen Messut -konsernista.

Alihankinnan menestys piilee kasvokkaisissa kohtaamisissa – syksyn toteutus hybridinä

Alihankinta-messut on järjestetty Tampereella vuodesta 1988. Viime vuoden messut siirrettiin pandemian johdosta syyskuulle 2021. Joulukuussa 2020 Alihankinta ja AlihankintaHEAT järjestettiin kuitenkin virtuaalitapahtumana, joka oli sisällöllisesti onnistunut pilotti, mutta perinteiseen messukokemukseen tapahtumaa ei voi verrata. Saadun palautteen pohjalta Alihankinnan menestys pohjautuu live-tapahtuman mahdollistamiin face-to-face -kohtaamisiin, jotka eivät toteudu virtuaalitapahtumassa.

– Alihankinnan asiakkaat ovat odottaneet vahvistusta syksyn messujen toteutuksesta. Kentällä on kovasti painetta kasvokkaisiin kohtaamisiin tämän virtuaalivuoden jälkeen, joten meitä on kyllä rohkaistu fyysisen tapahtuman toteuttamiseen. Myös tapahtuman taustalla vaikuttavat asiantuntijatahot ovat näyttäneet vihreää valoa järjestelyille. Onneksi pandemian ja tapahtumien avautumisen osalta näkyy jo valoa pimeäksi käyneen tunnelin päässä. Tällä tietoa Alihankintaan on tulossa jälleen noin tuhat näytteilleasettajaa eli sitoutuminen tapahtumaan on vahva. Luottavaisin mielin jatkamme valmisteluja ja keskitymme siihen, että tapahtuma saadaan toteutettua onnistuneesti ja turvallisesti, sanoo Alihankinta-messuista vastaava markkinointi- ja viestintäjohtaja Tanja Järvensivu Tampereen Messut -konsernista.

Alihankinta ja AlihankintaHEAT 2021 toteutetaan hybridinä eli fyysisen ja virtuaalisen tapahtuman yhdistelmänä. Tämä tarkoittaa lähinnä Datasta bisnestä -teeman ja muun ohjelmasisällön nostamista esille myös verkossa. Kohtaamiset ja kontaktit antavat puolestaan merkittävän syyn lähteä live-tapahtumaan.

– Alihankinta toteutetaan hybriditapahtumana, jossa teemaa ja ohjelmaa nostetaan osittain myös verkkoon, mutta varsinainen verkostoituminen ja kontaktien hankkiminen keskitetään messuhalleihin. Live-tapahtuman tunnelma ja ainutlaatuiset kohtaamiset ovat kantaneet Alihankintaa jo yli 30 vuotta, joten kaikkea hyvää ei kannata muuttaa vallan virtuaaliseksi. Hybridi mahdollistaa kuitenkin osallistumisen tapahtumaan myös kansainvälisesti, mikäli matkustusrajoitukset syksyllä jatkuvat, Järvensivu lisää.

Teemana säilyy Datasta bisnestä – älykkäästi, turvallisesti ja tuottavasti

Alihankinnan ja AlihankintaHEATin viime vuoden teema Datasta bisnestä säilyy tapahtumassa myös tänä vuonna. Teemaa käsiteltiin loppuvuoden virtuaalitapahtumassa, johon tuhannesta näytteilleasettajasta osallistui 250. Nyt teeman hyödyntäminen halutaan mahdollistaa myös muille näytteilleasettajille. Teemaa nostetaan esille kolmesta näkökulmasta, jotka ovat älykäs teollisuus, turvallisuus ja tuottavuus.

Tampereen Messujen tulevista messuista ja tapahtumista löytyy lisätietoa www.tampereenmessut.fi.

LISÄTIEDOT: www.alihankinta.fi
@Alihankinta, #Alihankinta, #AlihankintaHEAT

Tampereen Messut -konserni:

Hannu Vähätalo, toimitusjohtaja,

Tanja Järvensivu, Alihankinta-projektipäällikkö, markkinointi- ja viestintäjohtaja,

etunimi.sukunimi(a)tampereenmessut.fi