Keräilyn maailmassa 12.–14.4. esillä kaikki Suomessa julkaistut postimerkit

12.03.2019

Keräilyn maailma -tapahtuma toimii 12.–14.4.2019 areenana ajan patinoimien aarteiden etsinnälle ja Suomen suurimmalle filateeliselle tapahtumalle vuonna 2019. Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa järjestettävä Keräilyn maailma kietoo sisälleen 53. kertaa järjestettävät Keräily-messut, toisen kerran toteutettavat Platta-levymessut sekä TamCollect-postimerkkinäyttelyn. Samaan aikaan 12.–14.4. Messu- ja Urheilukeskuksessa järjestetään upouusi Piha & Koti, 11. Kotimaan Matkailumessut sekä Euroopan viinintuottajat Tampereelle kokoava Tampere Wine Fest (12.–13.4.). Kevään 2018 huhtikuisessa messukokonaisuudessa oli 15 416 kävijää.

Perinteikkäiden Keräily-messujen ja Platta-levymessujen yhteydessä Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksen C-hallissa järjestetään kansallinen TamCollect-näyttely, joka on suurin filateelinen tapahtuma Suomessa vuonna 2019. TamCollectissa nähdään Tampereen Filatelistiseuran 100-vuotisnäyttely ja Pohjois-Hämeen Numismaatikkojen 50-vuotisnäyttely. Esillä on postimerkkien, -korttien ja rahojen lisäksi runsaasti myös muuta keräilymateriaalia. Aloittelevalle postimerkkeilijälle TamCollect avaa kattavan katsaukseen kiinnostavaan harrastukseen ja harrastajille tarjoillaan harvinaisuuksia ja herkkuja. TamCollectista voi myös hankkia pienipainoksisia keräilyesineitä, kuten NHL-tähti Barkovista valmistetun postimerkin ja nollan euron setelin. Esillä on myös Jenni Haukion postimerkkikokoelma.

– Missään muualla ei pysty yhdellä vierailulla tutustumaan näin laajaan tarjontaan, sillä mukana on useita kauppiaita kotimaan lisäksi myös muista Pohjoismaista. Tarjolla on sekä hyvin edullista ja jokaisen kukkarolle sopivaa pikkukivaa tavaraa kuin myös vaativampien erikoiskeräilijöiden himoitsemia herkkuja ja harvinaisuuksia, Jukka Kaivanto Tampereen Filatelistiseurasta kuvailee.

Lapsille touhua riittää Postimuseon Merkillinen seikkailu -näyttelyssä, jossa voi harjoitella postimerkkeilyä, kuten merkin julkaisijamaan ja välineiden tunnistamista sekä oman kokoelman rakentamista. Tapahtumassa voi osallistua myös postimerkkitaideteoksen rakentamiseen ja kuvauttaa itsensä osana postimerkkiä.
Lue uutinen: Tampereella vuoden suurin filateelinen tapahtuma Suomessa

Platta-levymessuilla ihaillaan levynkansia ja ohjelmassa tutustutaan keräilykuvioihin

Toista kertaa järjestettävillä Platta-levymessuilla päästään taas pläräämään vinyylilevyjä ja noukkimaan omiin musiikkikokoelmiin niistä puuttuvia helmiä. Ohjelmasisällössä Soundi-lehden päätoimittaja Mikko Meriläinen puhuu otsikolla Fyysistä musiikkia – levynkansien estetiikasta ja keräilyn materialismista. Keräily-messujen puolella kiinnostuneet tutustutetaan erilaisten exlibris-aiheiden pariin. Esittelyssä ovat niin postikortit, musiikki, taide kuin antiikkikin keräilyharrastuksen kohteena.
Lue lisää: www.kerailymessut.fi (Kävijälle / Ohjelma)
Lue uutinen: Platta-messuilla etsitään toista kertaa musiikkiaarteita

Samaan aikaan upouusi Piha & Koti, Kotimaan Matkailumessut ja Tampere Wine Fest

Kuumaa kesän odotusta sekä saunanlämpöistä ja grillintuoksuista tunnelmaa ovat luomassa samanaikaisesti Keräilyn maailman kanssa uusi messutapahtuma Piha & Koti; Kotimaan Matkailumessut, joiden ohessa järjestetään 13.4. ajan hermolla oleva Maata pitkin matkailu -tapahtuma, sekä Olympia-salista messuhalliin siirtyvä Tampere Wine Fest, joka nautiskellaan 12.–13.4. Lue lisää: www.pihajakoti.fi