Koko perheen lemmikkimessut ensimmäistä kertaa Tampereella 1.–2.9.

14.08.2018

Arvokkaita vinkkejä pörröisen, siivekkään tai suomuisen perheenjäsenen kanssa elämiseen on tarjolla heti syyskuun alussa Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa järjestettävillä upouusilla Lemmikki Tampere 18 -messuilla. Paikalla on tuhansia lemmikkieläimiä, noin 80 lemmikkitarvikkeita myyvää ja tietotaitoaan tarjoavaa näytteilleasettajaa sekä vauhdikasta ja eläintietoutta kartuttavaa ohjelmaa. Mukana on koirien, kissojen ja jyrsijöiden lisäksi myös eksoottisempia lemmikkejä kuten lintuja, matelijoita, kaloja, minipossuja ja siilejä. Laajojen kissa- ja koiranäyttelyiden sekä kovatasoisten kilpailujen ja näytösten odotetaan houkuttelevan messuille tuhansia kävijöitä. Messuilla kisataan muun muassa agilityssa, kanien estekilpailuissa, koiranäyttelyissä sekä kansainvälisissä kissanäyttelyissä. Lisävuoro 14Y kulkee messuille kahdesti tunnissa.

Aktiivisille harrastajille messut tarjoaa tilaisuuden kisata yhdessä lemmikin kanssa erilaisissa kilpailuissa. Suomen Kennelliitto ja Pirkanmaan Rotukissayhdistys järjestävät messujen pentunäyttelyt, Ylöjärven Koirakerho ry järjestää kaksipäiväiset agility-kilpailut ja esimerkiksi kanien kesken kisataan estekilpailussa. Lisäksi ohjelmassa on seminaareja, tietoiskuja ja runsaasti näytöksiä ja näyttelyitä. Ohjelman kautta pääsee tutustumaan erilaisiin lemmikkieläinten kanssa harrastettaviin lajeihin, saamaan inspiraatiota omaan tekemiseen ja tutustumaan erilaisiin lajeihin kuten flyballiin, koirafrisbeehen ja tokoon.
Tutustu ohjelmaan: www.lemmikkimessut.fi (Kävijälle / Ohjelma)

Apua arjen pulmiin – harrastajien ja ammattilaisten tietotaito kaikkien saatavilla

Monessa kotitaloudessa kesä on ollut lemmikin hankinnan aikaa, sillä loma-aikana uuden perheenjäsenen kanssa elämiseen on ollut enemmän aikaa totuttautua. Esimerkiksi koiria rekisteröidään kuitenkin suhteellisen tasaisesti läpi vuoden.

– Koiran hankinta on aina suuri päätös eikä sitä tulisi ajoittaa vain tiettyyn vuodenaikaan tai lomakauteen. Tärkeintä on löytää itselle parhaiten sopiva rotu sekä vastuullinen kasvattaja, josta on apua läpi koiran elämän, kuvaa Suomen Kennelliiton asiantuntija Laura Lehdistö.

Messuilla muun muassa Kennelliiton osastolta saa käytännön neuvoja koiran hankintaan sekä tietysti hoitoniksejä, harrastusvinkkejä ja apua arjen pulmiin. Tuoreelle lemmikin omistajalle tai lemmikistä haaveilevalle messuohjelmassa on myös tietopaketteja koiran käytösongelmien selvittämiseen, luotettavan kasvattajan valintaan sekä koiranpennun oikeaoppiseen ruokintaan. Myös tapahtuman näytteilleasettajilla on laajasti tietoa alasta sekä kattava välinetarjonta lemmikistä riippumatta – löytöjä voi luonnollisesti tehdä messuhinnoin.

Harrastajien ja ammattikasvattajien tietoa ja innostusta kannattaa hyödyntää erityisesti, jos eksoottisemmatkin lemmikit kiinnostavat. Eksoottisia lemmikkejä on messuilla esittelyssä poikkeuksellisen laajasti. Messuilla ovat mukana esimerkiksi Suomen Herppiharrastajat, Suomen minipossu-, kesyrotta- hamsteri-, lemmikkikani- ja siiliyhdistykset; Tampereen seudun fretit ry, Pirkanmaan Nakertajat ry sekä Tampereen Akvaarioseura.

Ohjelma: www.lemmikkitampere.fi (Kävijälle / Ohjelma)
Akkreditoidu ennakkoon 29.8. saakka: www.lemmikkitampere.fi (Messuinfo / Medialle)

Lemmikki Tampere 18, 1.–2.9.2018, Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksen A- ja E-hallit sekä ulkoalue. Avoinna molempina messupäivinä klo 10–17. Päiväliput ennakkoon: aikuiset 8,50 €, lapset (3–15 vuotta) 5 €, perhelippu (2 aikuista, 2 lasta) 22 €. Päiväliput ovelta: aikuiset 10 €, lapset (3–15 vuotta) 6 €. Lemmikki Tampere 18 -tapahtuman järjestää Tampereen Messut Oy. Tapahtuma järjestetään ensimmäistä kertaa.

LISÄTIEDOT: www.lemmikkitampere.fi, Facebook: www.facebook.com/lemmikkitampere
Twitter: @TampereenMessut, Instagram: @tampereenmessut, #LemmikkiTre