Tampereella pureudutaan ihmisten varaosien 3D-biotulostamiseen

10.04.2019

Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksen Tähtien Salissa järjestetään keskiviikkona 17.4.2019 klo 13–16 Ihmisen varaosat ja 3D-biotulostus -tapahtuma. Tilaisuuden järjestävät yhteistyössä 3DStep Oy, Tampereen yliopisto ja Tampereen Messut Oy.

Tulevien vuosikymmenten aikana 3D-tulostamisen ennakoidaan muuttavan isosti elämän eri osa-alueita paitsi teollisuudessa, kuten nyt jo tapahtuu, myös ihmisten arjessa aina ruoanlaitosta ihmisen varaosien valmistamiseen. 3D-tulostusta hyödyntämällä valmistetaan jo ihmisille implantteja ja proteeseja, esimerkiksi titaanista.

Maailmalla ja myös Tampereella on useita tutkimusryhmiä etsimässä tapoja, joilla voidaan tuottaa elävää kudosta, kuten luuta, ihoa, verisuonia ja kokonaisia elimiä, kuten sydämiä. Nopeasti kehittyvä 3D-biotulostus on yksi mielenkiintoisimmista menetelmistä tämän saavuttamiseksi.

Huhtikuun 3DStep Clubissa tutustutaan tieteen eturintamaan eli siihen, kuinka ihmisen varaosia voidaan 3D-tulostaa ja missä vaiheessa kehitys on menossa.

– Tampereella tehdään eturivin tutkimusta 3D-tulostuksen vaativista uusista sovelluksista. Eräs mielenkiintoisimmista sovellusalueista on 3D-biotulostuksella tuotetut ihmisen varaosat. Tulevaisuudessa esimerkiksi ihmisen iho, silmät, maksa ja korvat ovat tulostettavissa. Tampereen yliopiston professori Heli Skottman ja tutkijatohtori Anni Mörö edustavat tällä saralla alansa huippuja. Luvassa on poikkeuksellisen mielenkiintoinen iltapäivä, kertoo 3DStep Oy:n toimitusjohtaja Pekka Ketola.

Ihmisen varaosat ja 3D-biotulostus -tapahtuma siirtyy Tampereen Messu- ja Urheilukeskukseen

Tilaisuuden järjestämispaikka siirtyy Ylöjärveltä 3DStepin toimitiloista Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksen Tähtien Saliin suuren osallistujamäärän johdosta. Osoite: Ilmailunkatu 20, 33900 Tampere. Tapahtuma on maksuton ja kaikille avoin, mutta edellyttää ennakkoilmoittautumisen osoitteessa: http://www.3dstep.fi/tapahtuma/biotulostus/

Ihmisen varaosien valmistus – katsaus nykyhetkeen ja tulevaisuuteen
professori Heli Skottman, Tampereen yliopisto

3D-biotulostus Tampereella ja maailmalla
tutkijatohtori Anni Mörö, Tampereen yliopisto

Teknologian haasteet ja mahdollisuudet
toimitusjohtaja Pekka Ketola, 3DStep Oy

Keskustelua 3D-tulostuksen ja ihmisen varaosien teemasta.

Verkostoitumista. Tilaisuudessa on kahvitarjoilu.

Lisätiedot:

Pekka Ketola, toimitusjohtaja, 3DStep Oy,