Tampereen Messujen YT-neuvottelut päättyivät – lomautuksia ei tiedossa

08.04.2020

Tampereen Messut Oy:ssa 23.3.2020 käynnistetyt yhteistoimintaneuvottelut on saatu päätökseen. Neuvotteluiden taustalla oli vallitseva koronakriisi, jonka seurauksena Tampereen Messut joutui siirtämään kaikki loppukevään messut ja tapahtumat myöhempään ajankohtaan. YT-neuvotteluiden tuloksena messuyhtiössä onnistuttiin löytämään yhdessä henkilöstön kanssa ratkaisuja ja säästökeinoja, joiden avulla tapahtumatoimintaan tällä hetkellä kohdistuvat haasteet pyritään selättämään. Tulevien säästötoimenpiteiden ja uusien kehitysajatusten ansiosta henkilökunnan lomautuksilta vältytään ainakin toistaiseksi. YT-neuvotteluiden piirissä oli 37 Tampereen Messut Oy:ssä ja sen tapahtumatoimistossa Finland Eventsissä työskentelevää henkilöä. Tapahtumasyksy Tampereen Messuilla alkaa tämänhetkisten suunnitelmien mukaan 12. elokuuta 2020.

– Tampereen Messut Oy:ssä käydyt yhteistoimintaneuvottelut sujuivat hyvässä hengessä ja ne saatiin tällä viikolla päätökseen poikkeusolojen lyhennetyn menettelyn mukaisesti. Olen erittäin ylpeä koko henkilökunnastamme ja siitä, että kaikki olivat valmiita osallistumaan näihin koronatalkoisiin yrityksessämme. Yhteisten säästötoimenpiteiden, henkilöstön joustavuuden ja uusien kehitysehdotusten ansiosta voimme ainakin tässä vaiheessa välttää henkilöstön lomautukset. Saimme siirrettyä loppukevään messut ja tapahtumat syksylle sekä ensi vuodelle, joten uskomme ja toivomme tässä vaiheessa vahvasti, että elokuusta lähtien saamme jälleen järjestää isoja messuja ja tapahtumia. Viranomaisten päätöksellä tähän voi tulla vielä muutoksia, mutta meidän toimestamme kaikki tapahtumat pyritään toteuttamaan ilmoitettujen aikataulujen mukaisesti. Odotamme asiakkaidemme kohtaamisia varmasti enemmän kuin koskaan, kertoo Tampereen Messut -konsernin toimitusjohtaja Hannu Vähätalo.

Tampereen Messut -konserni sai Business Finlandin tukea tuleviin kehityshankkeisiin

Tampereen Messut Oy ja sen tytäryhtiöt Finland Restaurants Oy Finnresta sekä Expotec Oy saivat Business Finlandilta myönteiset päätökset rahoitushakemuksiinsa.

– Todella iso kiitos Business Finlandille siitä, että Tampereen Messut sekä tytäryhtiömme Finnresta ja Expotec saivat rahoitusta kehityshankkeisiinsa. On erittäin hienoa, että voimme nyt kriisiaikana suunnata tekemistämme tapahtumaliiketoimintamme kehittämiseen koko konsernissa ja uskon, että tänä aikana tehtävien toimenpiteiden ansiosta olemme tulevaisuudessa yhä vahvempia tapahtumajärjestäjiä. Toki tilanteen pitkittyessä olemme jälleen uusien kysymysten edessä ja erilaisten uusien tukien tarve korostuu, Vähätalo sanoo.

– On ollut myös hienoa huomata, että Tampereen seudun yritykset ja organisaatiot tekevät nyt tiivistä yhteistyötä matkailu- ja tapahtuma-alan toimijoiden auttamiseksi sekä tapahtumateollisuuteen kohdistuvien isojen taloudellisten menetysten ja huolenaiheiden esille nostamiseksi. Yhteistyö on ehdottomasti avainsana tässä tilanteessa ja tarjolla olevat neuvontapalvelut sekä koulutukset ovat erittäin tärkeitä meille ja muille alan yrityksille, Vähätalo toteaa.

Tampereen Messut -konsernin ajankohtaiset uutiset poikkeustilanteeseen liittyen ja lisätiedot tulevista tapahtumista sekä uusista ajankohdista: www.tampereenmessut.fi.

Tampereen Messut Oy:ssä ja sen tapahtumatoimistossa Finland Eventsissä työskentelee yhteensä 37 työntekijää, joita maalis-huhtikuussa 2020 käydyt YT-neuvottelut koskivat. Konsernin tytäryhtiöt Finland Restaurants Oy – Finnresta ja Expotec Oy jäivät kokonsa puolesta YT-neuvotteluiden ulkopuolelle. Konsernin henkilöstömäärä on kaikkiaan 62 ja liikevaihto viime vuonna 13 miljoonaa euroa. Konsernin toimitilat sijaitsevat Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa.

LISÄTIEDOT:

Tampereen Messut -konserni: