Tripla Facade Panel palkittiin Vuoden Ohutlevytuotteena Konepaja-messuilla

20.03.2018

Tänään alkaneet metalliteollisuuden kone- ja laitemessut kokoavat alan toimijat kirjaimellisesti sorvien äärelle tiistaista torstaihin Tampereen Messu- ja Urheilukeskukseen. Teknologiateollisuus ry palkitsi avajaispäivänä Vuoden Ohutlevytuotteena 2018 Tripla Facade Panel -julkisivupaneelin. Konepaja-messut yhdessä kansainvälisen hitsausalan tapahtuman Nordic Welding Expon kanssa esittelevät uusinta huipputeknologiaa sekä vauhdittavat keskustelua muun muassa robotiikasta ja automaatiosta.

Messukävijät pääsevät konkreettisesti tutustumaan, kuinka koneet, laitteet ja työkalut toimivat käytännössä ja päivittämään tietotaitojaan. Messuilla on esillä yli 100 konetta ja laitetta. Tapahtumissa on yhteensä 268 näytteilleasettajaa, joiden päämiehet edustavat yli 700 kansainvälistä tuotemerkkiä.

Plootu Fennica -voittajatyö on osa Suomen historian suurinta rakennushanketta

Plootu Fennica -kilpailun voittajat julkistettiin Konepaja-messuilla. Kilpailun muotoilusarjan voittajana ja Vuoden Ohutlevytuotteena 2018 palkittiin Tripla Facade Panel -julkisivupaneeli (Arkkitehdit Soini & Horto/Helsinki, Meconet/Vantaa, YIT). Tuomaristo kuvasi Tripla Facade Panel -projektia uudenlaiseksi arkkitehtuurin pilottikohteeksi, jossa syväveto-teknologiaa sovelletaan design-elementteihin suurissa rakenteissa. Kohde on Suomen historian suurin rakennushanke (Keski-Pasila/Tripla), joka sijaitsee keskeisellä paikalla pääkaupunkiseudulla ja antaa siten tuotteelle ja teknologialle todella suuren näkyvyyden.

Muotoilusarjan kunniamaininnat saivat Grilli No:1 (Mika Huovinen) ja Mekaniko-tuoli (Miranda Metsola Oy, Jukka Manni Design). Teollisuussarjan voittaja oli Avant°Pool-kylmä/kuuma-palautumisallas (RD Velho Oy, Avantopool Oy, Meconet Oy) ja kunniamaininnat saivat Esmi Sense -paloilmoitinkeskus (SE Fire & Security, ED-Design Oy) ja Matkagrilli ja piippusytytin (Finn-Power Oy). Oppilaitossarjan voittajaksi valittiin Focus-lattiakaivonkansi (Aalto-yliopisto) ja kunniamaininnat saivat Q.Tip-vuoronumeroautomaatti (Aalto-yliopisto, Codemenders Oy) ja Virta-keittiöveitsi (Savonia-AMK). Ohutlevytuotteiden suunnittelukilpailussa on kolme sarjaa: teollisuus, muotoilu ja oppilaitos. Kilpailun järjestää Teknologiateollisuus ry:n Ohutlevytuotteet-toimialaryhmä. Pääpalkinnon lahjoittaa Tampereen Messut Oy ja sen suuruus on 6000 euroa.

Palkittujen kilpailutöiden painolaatuiset kuvat, kuvaukset ja arviointiperustelut.

Vuoden Hitsaushuippu -tunnustukset alalla ansioituneille – torstaina selviää Suomen paras hitsaaja

Suomen Hitsausteknillinen Yhdistys palkitsi avajaispäivänä hitsausalan osaajia. Tunnustukset jakoivat SHY:n puheenjohtaja, professori Jukka Kömi ja toiminnanjohtaja Jouko Lassila. Vuoden Hitsaushuippu -tunnustuksen saivat alalla ansioitunut yritys, tutkimus- ja kehitysyksikkö sekä koulutusorganisaatio.

Hitsausteknologian toimittajayrityksenä palkittiin Pemamek Oy (Loimaa). Perusteluissa todettiin, että Pemamek Oy on kehittänyt edistyksellistä hitsausautomaatiota ja tuotantoratkaisuja raskaan teollisuuden alalla. Yritys on viime vuosina toimittanut useita korkean teknologian hitsausautomaatiolinjoja mm. telakka- ja tuulivoimateollisuuteen Pohjois-Amerikkaan ja Eurooppaan. Tunnustuksen hitsausteknologian kehitysyrityksenä sai Veijo Särkiniemi, Protomet (Kaarina). Yritys on toiminut vaikeiden ja haastavien materiaalien korjaamisen alalla yli 30 vuotta, ja keskittynyt prototyyppien valmistamiseen ja haastavien osien korjaushitsauksiin. Toimija on myös kehittänyt vaativien materiaalien hitsausta avustavan Weldvei-lisälaitteen. Hitsauskouluttajana palkittiin Amiedu (Helsinki), joka on kehittänyt IW-koulutusta Suomessa ja vastannut hyvin monikulttuurisuuden tuomiin haasteisiin.

SHY palkitsi myös vuosien 2016 ja 2017 parhaat diplomityöt sekä Hitsaustekniikka-lehden artikkelit Pemamek Oy:n, Kemppi Oy:n ja SHY:n lahjoittamilla stipendeillä. Paras DI-työ 2016 oli Teemu Lahtisen Analysis and Development of Weldability of Novel 700 MPa High Strength Steels. Parhaana DI-työnä 2017 palkittiin Markus Kivimäen Analysis and modelling of the welded joint in novel 1100 MPa strength structural steels. Hitsaustekniikka-lehden paras artikkeli vuonna 2016 oli professori emeritus David Porterin (Oulun yliopisto) Hitsattavat erikoislujat teräkset – Haasteet ja sovellukset. Vuoden 2017 parhaaksi artikkeliksi valittiin Mika Korhosen Hyvin suunniteltu tuote kestää – Vaativien hitsattujen tuotteiden rakenneanalyysit. SHY järjestää Nuorten SM-hitsauskilpailut NWE:n yhteydessä. Paras hitsaaja jatkaa Suomen edustajaksi Göteborgin Euroskillsiin. Kilpailua käydään kaikkina messupäivinä ja voittaja julkistetaan torstaina klo 14.00 A-hallin Plootu Fennica -lavalla.

Konepaja-messut ja Nordic Welding Expo -messut 20.–22.3.2018 Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa (A- ja E-hallit). Messut ovat avoinna tiistaina ja keskiviikkona klo 9–17, torstaina klo 9–16. Tampereen Messut Oy järjestää Konepajan yhteistyössä metalliteollisuuden kone- ja laitetoimijoiden kanssa nyt toista kertaa. NWE-messut järjestetään Suomen Hitsausteknillinen Yhdistys ry:n toimeksiannosta 7. kerran.

Lisätiedot: www.konepajamessut.fi, www.nordicweldingexpo.fi

Twitter & Instagram: @TampereenMessut, #Konepaja, #NordicWeldingExpo, Facebook: @Konepajamessut
Mikael Wänskä, projektipäällikkö, p. 040 350 0445
Meri Mattila, tiedottaja, p. 0400 914 877, @MeriTMattila