Uusi tapahtuma hyvästä hallitustyöstä: Hallituspaikka 2019 yhdistää yritykset ja hallitusosaajat

24.10.2018

Hallitus on monelle pk-yritykselle käyttämätön voimavara. Hyvän hallitustyöskentelyn tiimoilta toteutetaan  uusi Hallituspaikka 2019 -tapahtuma 23.5.2019 Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa. Tapahtuman tavoitteena on auttaa suomalaisia pk-yrityksiä löytämään riippumattomia, lisäarvoa tuottavia osaajia hallituksiinsa. Konsepti on aivan uusi koko Euroopassa.

Hallitus keskittyy yrityksen tulevaisuuden hahmottamiseen ja auttaa toimivaa johtoa onnistumaan. Riippumattomat hallitusosaajat tuovat yrityksen hallitukseen monenlaista lisäarvoa, mm. uusia näkökulmia, eri alojen asiantuntemusta, laajoja verkostoja ja uskallusta ajatella isosti.

”Riippumaton hallitusosaaja on kustannustehokas tapa saada lisää osaamista ja useampia näkökulmia yrityksen kehittämiseen. Konsultit tekevät hyvää työtä, mutta he lähtevät ja vastuu jää yritykselle. Hallituksen jäsenet jäävät ja vastaavat toiminnasta samalla lailla kuin omistajat” kiteyttää Hallituspartnerit ry:n toiminnanjohtaja Sari Rämö.

Erityisesti sukupolvenvaihdos, kansainvälistyminen ja yrityskauppa ovat ne kohdat, joissa oivaltavalla hallituksella on erityisen tärkeä rooli. Kaikkia näitä teemoja käsitellään uudessa Hallituspaikka 2019 -tapahtumassa. Luvassa on opastusta myös hallituksen kokoamiseen sekä omistajastrategian huomioimiseen.

Kauppakamareiden PK-hallitusbarometrin 2017 mukaan yli puolessa suomalaisista pk-yrityksissä ei ole vielä hallituksessa edustettuna ns. ulkopuolista näkökulmaa. Viidennes näistä yrityksistä etsii sopivaa, riippumatonta hallituksen jäsentä.

”Hallituspaikka 2019 -tapahtuma madaltaa yrittäjän kynnystä lähestyä riippumattomia hallitusosaajia. Hallituspaikka murtaa myös ennakkokäsityksiä henkilöistä, jotka tekevät hallitustyötä osoittamalla, että hallitusosaajat ovat tavallista, rehtiä, ammattitaitoista porukkaa, jotka haluavat toimia yrittäjän tukena ja kasvattaa yrityksen arvoa”, sanoo tapahtuman ohjausryhmän puheenjohtaja Jyrki Liljeroos.

Hallituspaikka 2019 on yrityksille mahdollisuus tavata hallitusosaajia kasvotusten ja luoda ensi kontakti yrityksen ja hallitusosaajien välillä. Tapahtuman ohjelman avulla kehitetään myös hallitusosaajien ammattitaitoa.

Valtakunnallinen tapahtuma Tampereella

Valtakunnallisen tapahtuman paikaksi valikoitui Tampere, koska sieltä on saanut alkunsa moni hyvään, ammattitaitoiseen ja eettiseen hallitustyöskentelyyn liittyvä asia. Tampereella aloitettiin Hyväksytty hallituksen jäsen (HHJ) -koulutus, Tampereella on perustettu hallitusosaajien verkosto Hallituspartnerit ry sekä nuorten hallitusosaajien yhdistys Future Board. Myös yrityskummitoiminta on saanut alkunsa Tampereelta. Sittemmin kaikki nämä tahot ovat laajentuneet valtakunnallisiksi. Hallituspaikka 2019 palvelee heti alusta alkaen koko Suomen yrityksiä ja eri puolilla maata asuvia hallitusosaajia.

Tapahtuman tuottaa Tampereen Messut Oy. Sisältöä ovat tuottamassa Hallituspartnerit ry, Kauppakamarit, Future Board ja Perheyritysten liitto.

Lisätiedot:  www.hallituspaikka.fi

Hallituspaikka 2019 -tapahtuman ohjausryhmän puheenjohtaja Jyrki Liljeroos, jyrki.liljeroos(at)provex.fi, p. 0400 625 770