Verkosto yhdisti yhä kasvavan alan – ennätykselliset 5061 kävijää

26.01.2017

Sähkö- ja tietoverkkoalojen ammattilaiset sähköistivät Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksen 25.–26.1.2017. Kaksipäiväisillä messuilla Tampereella vieraili ennätykselliset 5061 verkkoliiketoiminta-alan ammattilaista. Uusi Vuoden Verkostoteko -tunnustus myönnettiin messujen avajaispäivänä ABB Oy:lle maasulun suojaus- ja indikointimenetelmästä. Tapahtuman seminaarisisältö keskittyi aurinkoenergian pientuotantoon ja ohjelmassa keskiössä olivat uudet teknologiat. Tietoliikenneala kokoontui Verkkopäivillä. 25-vuotias messutapahtuma oli historiansa kansainvälisin ja laajin 169 näytteilleasettajalla ja 5455 näyttelyneliöllä. Seuraavan kerran Verkosto-messut järjestetäänTampereella 23.–24.1.2019.

– Takana on kaksi vilkasta messupäivää. Näytteilleasettajat ovat olleet poikkeuksellisen tyytyväisiä, sillä osastoilla on käynyt kuhina ja kävijät ovat olleet yritysten näkökulmasta juuri oikeanlaisia. Kauppoja ja tarjouksia on tehty ja tunnelma halleissa on ollut positiivinen. Tällä alalla tulevaisuuteen suhtaudutaan valoisin mielin, tämä koskee tietysti myös Verkosto-messujen tulevaisuutta. Vuoden 2019 Verkostoa varten A-hallista on varattu jo puolet, kertoo projektipäällikkö Raimo Pylvänäinen Tampereen Messut Oy:stä.

Aurinkoenergia on järkevä investointikohde – Suomella mahdollisuus olla pilottimaa

Aurinkoenergia, pientuotanto, uudet teknologiat sekä kasvavat investoinnit korostuivat asiantuntijoiden ja ammattilaisten puheissa. Maakaapelointia vauhditetaan sähkömarkkinalakiuudistuksen kirittämänä.

– Suomessa on taloudellisesti järkevää investoida aurinkoenergiaan. Aurinkoenergiatekniikka on parantunut huomattavasti, käytännöt ovat Suomessa kehittyneet ja hinnat laskeneet. Kaikkein taloudellisinta tämä energiamuoto on yrityksissä ja kuntien kiinteistöissä, myös energiayhtiöt ovat alkaneet hyötyä aurinkoenergiasta, valaisee Aalto-yliopiston professori Raimo Lovio.
Video: Raimo Lovio, Aalto-yliopisto: "Suomessa on järkevää investoida aurinkoenergiaan"

– Sähkömarkkinalaki muuttui Suomessa viimeksi 2013. Muutoksen taustalla olivat kesä- ja talvimyrskyt, jotka runtelivat Suomea ja Suomen sähköverkkoa pahoin. Nähtiin, että sähkömarkkinalain täytyy muuttua siten, että kuluttajien kokemat sähkökatkot lyhenevät ja niitä on vähemmän. Asiakkaan näkökulmasta tämä kaikki tarkoittaa parannusta: sähkön laatu paranee ja sähköverkon häiriöt ja niiden seuraukset pienenevät, kertoo Ensto Utility Networksin myyntijohtaja Jouni Siniranta.
Video: Jouni Siniranta, Ensto Utility Networks: "Sähköverkkoyhtiöt ovat lähteneet maakaapeloimaan"

Tutustu asiantuntijavideoihin Verkosto 2017 -soittolistalla:

•    Harri Jaskari: "Suomella on mahdollisuus olla pilottimaa sähkön älyverkoissa ja pientuotannossa"
•    Vuoden Verkostoteko 2017: ”Luotettavuutta, tarkkuutta, nopeutta ja kattavuutta”

Kuvia, videoita ja muuta mediamateriaalia: www.tampereenmessut.fi/materiaalipankki

Verkosto esittelee sähkö-, tele- ja tietoverkkoihin, verkkotuotteisiin ja -palveluihin, sähköautoinfraan, tie- ja katuvalaistukseen sekä liikenteen informaatiojärjestelmiin liittyviä tuotteita ja palveluita. Tampereen Messut Oy toteuttaa Verkoston yhteistyössä Energiateollisuus ry:n, Adato Energia Oy:n ja Teleprikaati Oy:n kanssa.

LISÄTIEDOT: www.verkostomessut.fi, @TampereenMessut, #Verkosto, facebook.com/verkostomessut,
Raimo Pylvänäinen, projektipäällikkö, p. 0400 671 923
Tanja Järvensivu, tapahtuma- ja viestintäpäällikkö, p. 050 536 8133, @TanjaJarvensivu
Jenna Antila, tiedottaja, p. 040 172 1188, @Jenna_messuaa