#Kädentaidot: Finland 100 – att göra tillsammans och stödja inhemskt arbete

05.10.2017

Europas största hantverks- och konstindustrievenemang ordnas för inte mindre än 22:a gången i Tammerfors den 17–19 november 2017. På mässan erbjuds besökarna energigivande upplevelser bland ljus och färger, och i detta shoppingparadis kan de skaffa sig unika produkter, material och idéer för egna hantverk. Innehållet på mässan följer temana för Finland 100-jubileumsåret och fokus ligger på allt från inhemska material till att göra tillsammans. Samtidigt ordnas också Dockskåpsmässan och de XXXV Riksomfattande Modelljärnvägsdagarna.

I innehållet på mässan Finskt Hantverk 2017 betonas särskilt inhemsk tillverkning, småföretagande, att göra tillsammans och jubileumsåret för Finlands självständighet. Besökarna får ta del av inhemska produkter, och på mässan belönas traditionsenligt kunniga inhemska branschaktörer då Årets artesan och Årets produktnyhet utses och vinnaren av Taito-Finlandia offentliggörs den 17 november. I år har Taito-Finlandia sponsrats av den finländska tetillverkaren Forsman Tee.

Verkstäder för att göra tillsammans, modevisning med skogsljud samt konsthantverk och -material

Mässhallarna fylls av ett mångsidigt och varierande program. Konstmagister Kirsi Ihalainen bidrar till modevisningen med bland annat ett kramvänligt, spelande träd som bjuder på unika ljudlandskap från olika delar av Finland. Även Molla Mills, som rest runt mycket i världen, gör ett efterlängtat besök på mässan. Inhemska råvaror representeras av till exempel lammull och näver: på mässan finns en utställning och ett garnlaboratorium som baserar sig på Sanna Vatanens bok BÄÄ! Neulo & virkkaa suomenlampaan villasta och på 4H:s avdelning får man lära sig laga näverringar. Temat att göra tillsammans representeras av bland annat tidskriften Taitos knit along Metsä kukkii, Novitas stickskola, Sinellis verkstäder, utställningen Finlands flagga som sammanställs av Finskt Hantverk-mässbesökarnas kreationer samt en syförening som är öppen för alla besökare på Marthornas avdelning.

– Marthornas gåva till hundraåriga Finland är att sprida kunskaper och färdigheter, att föra kunskaperna vidare till nästa generation, säger Marianne Heikkilä, verksamhetsdirektör för Marthorna.

Folkdräkterna i centrum – stämningen på topp under Finlands jubileumsår

På årets mässa har folkdräkterna en större roll än någonsin tidigare. På roadshowen Iklädd folkdräkt, som hör till det officiella programmet för Finland 100-jubileumsåret, presenteras över 100 finländska folkdräkter. Den kända folkdräktstillverkaren och Årets Hantverkare 2017 Soja Murto sammanställer också en folkdräktsutställning i E-hallen. Mässarrangörerna vill även uppmuntra mässbesökarna att klä sig i antingen komplett folkdräkt eller plagg som hör till en folkdräkt.

Samtidigt ordnas Dockskåpsmässan och de XXXV Riksomfattande Modelljärnvägsdagarna

I D-hallen pågår Dockskåpsmässan hela veckoslutet och på lördag och söndag de XXXV Riksomfattande Modelljärnvägsdagarna. På båda evenemangen kan man skaffa sig tillbehör och färdiga delar och få idéer och naturligtvis träffa likasinnade entusiaster.

Mässinformation (öppettider, biljettpriser och inträde): www.kadentaidot.fi (Messuinfo) (på finska)

Finskt Hantverk är Europas största hantverks- och konstindustrievenemang, som årligen samlar över 600 utställare och över 40 000 mässbesökare. Finskt Hantverk ordnas av AB Tammerfors Mässa och Taito Pirkanmaa ry. AB Tammerfors Mässa ordnar Dockskåpsmässan tillsammans med föreningen Nukkekotiyhdistys ry och Modelljärnvägsdagarna med Pirkanmaan Rautatieharrastajien Kerho Pirake ry.

MER INFORMATION: www.kadentaidot.fi, www.nukkekotitampere.fi, www.pienoisrautatie.fi
(på finska)
Sociala medier: Facebook: facebook.com/Kadentaidot, Twitter: @TampereenMessut, Instagram: @suomenkadentaidot, #Kädentaidot, #Nukkekotimessut, #Pienoisrautatie
AB Tammerfors Mässa, www.tampereenmessut.fi, fornamn.efternamn@tampereenmessut.fi