Julkaistu
07.05.2025
Kategoria
Tiedote
Yhteisöllisyyttä, ideoita ja elämyksiä – Tampereen Messut uudistaa brändinsä

Tampereen Messut uudistaa brändinsä vahvistamaan asemaansa tulevaisuuden tapahtumamarkkinassa. Uusi brändi heijastaa yrityksen strategista tavoitetta luoda vahvasti yhteisöllisiä ja elämyksellisiä kohtaamisia.
Brändiuudistuksen taustalla on myös halu vastata entistäkin paremmin kasvavaan kysyntään innovatiivisista, asiakaslähtöisistä ja digitaalisista tapahtumakokemuksista.
Kahdessa vuodessa kaksikymmentä brändiuudistusta
Rinnakkain Tampereen Messujen brändiuudistuksen kanssa myös liiketoimintayksiköiden Finnrestan, Finland Eventsin ja Expotecin brändit on uudistettu.
Osana brändiuudistushanketta myös suurin osa Tampereen Messujen tapahtumabrändeistä on saanut uuden visuaalisen ilmeen ja brändikonseptin.
”Vuoden 2025 aikana olemme jo uudistaneet usean tapahtuman brändin ja muutaman tapahtuman osalta päivitys on vielä edessä. Tampereen Messut, eri liiketoimintayksiköt sekä tapahtumat tarkoittavat yhteensä yli viittätoista brändiuudistusta”, brändi- ja viestintäjohtaja Heidi Pitkämäki laskee.
Brändiuudistus on tehty yhteistyössä suunnittelutoimisto Form Union Strategy & Designin ja suunnittelutoimisto Pauhausin kanssa.
Uusi ilme heijastaa ideoiden ja ihmisten välistä energiaa
Tampereen Messujen brändi- ja viestintäjohtaja Heidi Pitkämäki korostaa uudistuksen merkitystä kasvun ja kilpailukyvyn näkökulmasta.
”Olemme tunnettu ja arvostettu toimija, ja nyt haluamme nostaa myös brändimielikuvamme seuraavalle tasolle. Haluamme tarjota asiakkaillemme kokonaisvaltaisia kokemuksia, jotka heijastavat arvojamme: yhteisöllisyyttä, näkemyksellisyyttä ja vastuullisuutta”, Pitkämäki kertoo.
Brändiuudistus ei ole pelkästään visuaalinen muutos, vaan myös strateginen.
Uudistettu brändi kiteytyy lauseeseen ”Tuomme yhteen ihmiset, ideat ja elämykset.” Ihmisten, ideoiden ja elämysten kohtaamisista syntyvä energia kiertää uuden logon kolmessa kehässä. Ne viestivät myös yhtiön jatkuvasta kehittymisestä ja halusta olla alansa edelläkävijä.

“Emme tee vain vuosittain toistuvia tapahtumia, vaan tarjoamme asiakkaillemme tietoa, työkaluja ja uusia liiketoimintamahdollisuuksia ympäri vuoden. Tapahtumat ovat totta kai vaikuttava osa kokonaisuutta, johon voi kuulua myös muun muassa seminaareja, valmennuksia tai vaikkapa podcasteja. Haluamme olla aloitteellinen ja aktiivinen toimija verkostoissamme. ”
Tuomas Räsänen, Tampereen Messujen toimitusjohtaja
Uudet digitaaliset palvelut rikastavat tapahtumakokemusta
Brändiuudistuksen lisäksi digitaalisen asiakaskokemuksen osalta otetaan iso harppaus eteenpäin. Käyttöön otetaan Suomen mittakaavassa ainutlaatuinen tapahtuma-alusta.
Tapahtuman verkkosivun ja tapahtumasovelluksen varaan rakentuva tapahtuma-alusta tarjoaa uusia toiminnallisuuksia messuvierailua varten sekä näytteilleasettajille uusia mahdollisuuksia tuotteiden ja palveluiden markkinointiin. Näytteilleasettajalista, ohjelma ja pohjakartta löytyvät nyt näppärästi samasta paikasta.
Sovelluksen avulla sekä kävijät että näytteilleasettajat voivat suunnitella omaa aikatauluaan sekä verkostoitua etukäteen. Sovelluksesta löytyy myös oma chat yhteydenpitoa varten. Uuden järjestelmän avulla näytteilleasettajat pystyvät itse hallinnoimaan omaa messuprofiiliaan, profiilissa esiteltäviä tuotteita, videoita, tekstejä ja yhteyshenkilöitä.
”Asiakkaat ovat ottaneet uuden tapahtuma-alustan innolla vastaan ja etenkin tuotteiden lisääminen on ollut suosittu ominaisuus. Kiitosta on tullut myös oman profiilin hallintamahdollisuudesta sekä uudenlaisesta pohjakartasta”, Räsänen summaa.

Lisätiedot
Toimitusjohtaja Tuomas Räsänen
tuomas.rasanen@tampereenmessut.fi
p. 050 514 6300
Brändi- ja viestintäjohtaja Heidi Pitkämäki
heidi.pitkamaki@tampereenmessut.fi
p. 040 768 8377