Asta- ja Alihankinta-messut järjestetään Tampereella – Hevoset siirtyy

16.08.2021

Tampereen Messut -konsernin tapahtumasyksy alkaa syyskuussa Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa. Kuluttajamessuista ensimmäisenä järjestetään rakentamisen ja asumisen Asta-messut 3.–5.9.2021. Ammattimessut käynnistyvät 21.–23.9.2021 järjestettävillä teollisuuden ammattilaisten Alihankinta-messuilla. Syyskuun puoliväliin 11.–12.9.2021 ajoitetut Hevoset-messut sen sijaan siirretään ensi kevääseen. Syksyn messut toteutetaan kaikkia nykyisiä rajoituksia tiukasti noudattaen ja terveysturvallisuus varmistaen. Syyskuun tapahtumissa on myös maskipakko.

– Järjestämme syyskuussa rakentamisen ja asumisen Asta-messut sekä teollisuuden ykköstapahtuman Alihankinta-messut. Sen sijaan syyskuun puoliväliin suunnitellut Hevoset-messut siirretään ensi kevääseen. Hevoset-messut poikkeaa Asta- ja Alihankinta-messuista siltä osin, että kyseisessä tapahtumassa ohjelmalla ja näytösareenalla on valtavan iso merkitys. Tapahtumavieraat viettävät pitkiä aikoja katsomoissa näytöksiä ja kilpailuja seuraten. Nykyisillä turvaväleillä 3000 hengen katsomokapasiteettia ei saada hyödynnettyä niin, että kaikki messuvieraat näkisivät ohjelman ja saisivat positiivisen messukokemuksen. Perinteisillä messuilla vieraat kulkevat osastolta osastolle ja kiertävät hyvin ilmastoidusta hallista toiseen, joten Asta ja Alihankinta saadaan toteutettua asetettujen turvallisuusvaatimusten mukaisesti. Ihmisten käytöstä messuilla voi verrata lähinnä kulkemiseen kaupassa. Tosin messuilla turvavälien noudattamista voidaan valvoa jopa paremmin ja estää henkilökunnan avulla jonojen ja ruuhkien syntymistä, sanoo Tampereen Messut -konsernin toimitusjohtaja Hannu Vähätalo.

– Olemme tehneet tapahtumien valmisteluissa tiivistä yhteistyötä viranomaisten kanssa. Keskusteluissamme Pirkanmaan koronanyrkin, Länsi- ja Sisäsuomen aluehallintoviraston sekä poliisin kanssa olemme halunneet varmistaa, että syyskuun messujen turvallisuussuunnitelmat ovat juuri sellaiset kuin vaaditaan ja kaikista voimassa olevista rajoituksista pystytään huolehtimaan. Olemme saaneet kaikilta kyseisiltä tahoilta vihreää valoa tuleville messuille ja valmistelujamme on pidetty juuri oikeansuuntaisina. Luotamme myös asiakkaidemme vastuulliseen toimintaan, jotta tapahtumiin saavutaan vain täysin terveenä, rokotettuna, testattuna tai koronan jo sairastaneena. Vastuullisena tapahtumajärjestäjänä haluamme ehdottomasti varmistaa sen, että messut saadaan toteutettua terveysturvallisesti, Vähätalo lisää.

Hevoset-messuille ostetut liput kelpaavat ensi kevään tapahtumassa. Samoin näytteilleasettajasopimukset siirtyvät sellaisenaan seuraavaan tapahtumaan, joten yritysten ei tarvitse tehdä tässä vaiheessa mitään.

Messut toteutetaan terveysturvallisuus edellä – maskipakko, turvavälit ja korkea hygieniataso

Tampereen Messuille turvallisten tapahtumien järjestäminen on ensiarvoisen tärkeää. Tapahtumat toteutetaan aluehallintoviraston ja THL:n linjausten, rajoitusten ja terveysturvallisuustoimien mukaisesti. Viranomaisilta saatu hyväksyntä syyskuun tapahtumille antaa messuyhtiölle kaikki mahdollisuudet toteuttaa messut terveysturvallisesti ja rajoituksia noudattaen. Koronanyrkin suosituksesta messuille on päätetty asettaa myös maskipakko. Lisäksi kahden metrin turvaväli on mahdollista pitää suurissa, hyvin ilmastoiduissa sekä leveät kulkuväylät omaavissa messuhalleissa. AVIn määräämät kahden metrin turvavälit ovat voimassa tällä hetkellä 29.8.2021 asti. Kolmipäiväisille Asta-messuille asetettava kävijämäärärajoitus on 4000 kävijää per päivä ja kolmipäiväisille Alihankinta-messuille 6000 kävijää per päivä.

– Koronanyrkki muistutti, että sisätiloissa lähikontaktin määritelmän täyttää vasta yli 15 minuutin oleskelu alle kahden metrin päässä muista ihmisistä eli normaali kulkeminen ja satunnaiset ohitukset esimerkiksi messukäytävillä eivät yleensä täytä tuota aikarajaa. AVIn päätökset turvaväleistä eivät koske työpaikkoja tai työn tekemistä ja messuosastoilla yritykset ovat töissä. Työntekijöiden keskinäisten välien ei tarvitse olla tuota kahta metriä osastoilla, mutta riittävistä turvaväleistä tulee huolehtia. Maskipakko tuo toki osansa tapahtuman turvallisiin kohtaamisiin. Lisäksi korostamme hygienian tärkeyttä niin käsien pesemisen, käsidesin käytön, oikeiden yskimistapojen kuin myös desinfioitavien tilojen osalta. Kaikkein tärkein ohjeistus on kuitenkin saapua messuille vain täysin oireettomana, Vähätalo muistuttaa.

KORONAOHJEET: Turvallisuuteen liittyviä ohjeistuksia päivitetään osoitteessa www.tampereenmessut.fi/korona ja tapahtumakohtaisilla verkkosivuilla.

LISÄTIEDOT: www.asta.fi, www.alihankinta.fi, www.hevosmessut.fi
Tampereen Messut -konserni, www.tampereenmessut.fi
Hannu Vähätalo, toimitusjohtaja, p. 0500 620 806, hannu.vahatalo(a)tampereenmessut.fi

Tanja Järvensivu, markkinointi- ja viestintäjohtaja, p. 050 536 8133, tanja.jarvensivu(a)tampereenmessut.fi