Etusivu » Tiedotteet

Tiedotteet

Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry: Messuala jatkaa tulevan vuoden tapahtumien valmistelua vakaasti, vahvoin terveysturvallisuuskäytännöin

22.12.2021

Suomalaiset messujärjestäjät jatkavat vuoden 2022 tapahtumiensa valmistelua vakaasti. Hallituksen tiistaina 21.12. lähiviikoiksi julkistamat rajoitukset eivät koske messujen kaltaisia matalariskisiä tapahtumia.

Messujen määrittely matalariskiseksi tapahtumaksi perustuu THL:n luokitukseen. Messut katsotaan matalariskiseksi tapahtumaksi, kun asiakaskontaktit niissä on järjestetty terveysturvallisella tavalla. Lisäksi messut on luokiteltu SAFE Asset Groupin kansainvälisessä tutkimuksessa turvallisemmaksi paikaksi kuin esimerkiksi kauppakeskukset.

Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry:n jäsenyritykset ja yhteistyökumppanit noudattavat tarkkaa omavalvontaohjeistusta taatakseen mahdollisimman turvallisen osallistumisen messutapahtumiin niin näytteilleasettajille, messurakentajille kuin kävijöillekin. Ohjeistuksella minimoidaan myös kaikki messujärjestäjien henkilökuntaan, yhteistyökumppaneihin ja sidosryhmiin kohdistuvat terveysriskit.

Koronapassin käyttö messuilla jatkuu

Koronapassin käyttö messuilla jatkuu, sillä matalariskissä tapahtumissa se on jatkossakin sallittua. Lisäksi messujen turvallisuus varmistetaan tarkoin terveysturvallisuusjärjestelyin, korkeatasoisella hygienialla ja vahvalla maskisuosituksella. Kaikille asiakkaille suositellaan, että tapahtumiin osallistutaan vain täysin terveenä ja oireettomana. Messujärjestäjät ovat myös laajentaneet tapahtumille varattuja tiloja. Halleihin rakennetaan leveät käytävät ja väljät ohjelma-alueet.

Syksyn aikana on järjestetty terveysturvallisesti ja kaupallisesti onnistuneesti useita messutapahtumia eri paikkakunnilla ympäri Suomea.  Esimerkiksi Helsingissä järjestettiin kirjamessut, SLUSH ja Koiramessut, Tampereella Alihankinta ja Suomen Kädentaidot -messut ja Turussa Osaava nainen ja Turun Kirjamessut sekä Turun Ruoka- ja Viinimessut.

Huoli toimialan selviytymisestä jatkuu

Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry on tuonut esiin huolensa toimialan säilymisestä toimintakykyisenä. Messu- ja tapahtuma-ala tarvitsee ehdottomasti kustannustuki viiden jatkoksi kustannustuki kuuden tukikuukausille loka-tammikuu. Samalla tukikattoa tulisi nostaa 10 miljoonaan euroon.

- Kolmansien rokotteiden jakelu vauhdittuu ja koronapassilain uudistus etenee. Odotamme, että nämä seikat sekä epidemian vähittäinen väistyminen tuovat osaltaan kaivattua vakautta tapahtumien järjestämiseen. Messujen järjestäminen on pitkäjänteistä työtä ja iso osa tapahtumien kustannuksista toteutuu ennen tapahtuman järjestämistä, sanoo Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry:n puheenjohtaja Marja Pekkanen.

Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry kattaa ammattimaisen messujärjestämisen Suomessa. Jäseniä ovat Suomen Messut Osuuskunta, Tampereen Messut Oy, Turun Messukeskus Oy, Lahden Messut, Jyväskylän Messut Oy, Pohjois-Suomen Messut ry., Pohjanmaan Expo Oy, Suomen Asuntomessut Osuuskunta, Mediapro Messut Oy, Riihimäen Messut Oy ja KPK Events. Messut ja muut messukeskuksissa järjestetyt tapahtumat toivat Suomessa vuonna 2019 järjestämispaikkakunnilleen yli puolen miljardin euron tulovirran (Taloustutkimus 4/2021). Normaalivuosina eri puolilla Suomea järjestetään vuosittain noin 150 erilaista messutapahtumaa ja niihin osallistuu yli 1,5 miljoonaa kävijää. | www.messutsuomessa.fi

Lisätietoja: Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry, puheenjohtaja Marja Pekkanen, marja.pekkanen@turunmessukeskus.fi, puh. 040 545 7766

< Takaisin tiedotteisiin

Liity Tampereen Messujen tiedotuslistalle ja pysyt perillä siitä, mitä meillä päin on meneillään. Voit tilata tiedotteet myös kätevänä RSS-syötteenä.

Tilaa RSS-syöte »