Alihankinta 2020: Parhaat palkittiin poikkeusvuonnakin

08.12.2020

Pohjoismaiden suurin alihankintateollisuuden messutapahtuma Alihankinta 2020 ja AlihankintaHEAT käynnistyivät tänään ensimmäistä kertaa täysin virtuaalisina verkossa. Torstaihin 10.12. saakka valmistavan teollisuuden toimijoita hemmotellaan suoraan Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksen studiosta lähetettävällä live-ohjelmalla ja ennakkoon nauhoitetulla videotarjonnalla sekä mahdollisuudella verkostoitua alan ammattilaisten ja yritysten kanssa Brella-verkostoitumisalustalla. Virtuaalitapahtuma on kävijöille maksuton. Tapahtumasivusto on auki kellon ympäri aina 10.12. klo 23.59 asti ja mukaan pääsee osoitteessa alihankintavirtual.fi.

– Vaikka arkea ovat värittäneet tapahtumasiirrot ja epävarmuus tulevasta, on eräs asia luonut varmuutta tulevaisuudesta. Se on Alihankinta, joka pysyy, vaikka muut menisivätkin alta. Koimmekin erittäin tärkeäksi pitää yllä Alihankinta-huumaa myös poikkeusvuonna vaikkakin virtuaalisesti. Virtuaalitapahtuma ei korvaa täysin tarvettamme kasvokkaisille kohtaamisille ja luotamme siihen, että ensi vuonna saamme jälleen järjestää odotusten mukaisen teollisuuden ykköstapahtuman fyysisesti täällä Tampereella, Tampereen Messut Oy:n toimitusjohtaja Hannu Vähätalo kommentoi Alihankinta-tapahtuman avajaispuheessaan.

Vuoden Päähankkija Novatron Oy (Pirkkala) ja Vuoden Alihankkija Mectalent Oy (Oulu)

Suomen Osto- ja Logistiikkayhdistys LOGY ry:n Vuoden 2020 Päähankkija -palkinnon saajaksi on valittu Novatron Oy (Pirkkala), ja Vuoden 2020 Alihankkija -palkinnon saaja on Mectalent Oy (Oulu). Palkinnot jaettiin suorassa live-lähetyksessä Alihankinta-virtuaalitapahtuman avajaisissa. Palkinnot vastaanottivat Novatron Oy:n toimitusjohtaja Jukka Tervahauta, tuotantojohtaja Kalle Jussila ja hankinta- ja logistiikkapäällikkö Kimmo Vaaramo sekä Mectalent Oy:n toimitusjohtaja Tapio Harila. Palkinnot luovuttivat LOGYn palkintovaliokunnan puheenjohtaja Tomi Parmasuo ja LOGYn toimitusjohtaja Markku Henttinen. Vuodesta 1987 asti myönnettyjen tunnustusten tarkoituksena on edistää suomalaisen tuotannon kilpailukykyä tukevaa verkostoitumista. Uutiset: Vuoden 2020 Päähankkija on Novatron Oy/ Vuoden 2020 Alihankkija on Mectalent Oy.

Suomen startup-ystävällisin yritys on Stora Enso

Stora Enso valittiin Suomen startup-ystävällisimmäksi yritykseksi. Tribe Tampere startup-yhteisö ja Alihankinta-messut myönsivät tunnustuksen kolmannen kerran. Palkinnon tavoitteena on tunnustaa merkittävää yhteistyötä, jota suuret yritykset ovat tehneet startup-sektorilla. Tribe uskoo, että palkinnon jakaminen lisää tietoisuutta suurten yritysten mahdollisuuksista toimia startupien kanssa, ja kannustaa yrityksiä investoimaan tämän alueen kehitykseen ja uusien liiketoiminnan osa-alueiden tutkimiseen. Uutinen: Stora Enso on Suomen startup-ystävällisin yritys 2020 - Fortumille kunniamaininta

Nordean Tuuli Koivu: Talouden näkymät Covid-19 varjossa

Avajaisaamun live-ohjelmassa pääekonomisti Tuuli Koivu Nordeasta kertoi talouden kehityksestä pandemian aikana ja tulevaisuudessa. Heat Grilli -teemakeskustelu puolestaan pureutui Tekniikka & Talous -lehden päätoimittajan Harri Junttilan johdolla Alihankinnan Datasta bisnestä -teemaan älykkyyden, tuottavuuden ja turvallisuuden näkökulmista. Iltapäivällä käydään keskustelua toukokuussa Lempäälään istutetusta Alihankintametsä-hiilinielusta. Keskusteluissa ovat mukana Joona Puhakka ja Juha Siitonen Puuni Oy:stä, Tiia Levonmaa Lempäälän kunnasta ja Tanja Järvensivu Tampereen Messut Oy:stä. Live-ohjelma jatkuu läpi virtuaalimessujen. Tarjolla on Alihankinta 2020 -virtuaalitapahtuman pääkumppanin Business Tampereen yritys- ja innovaatioekosysteemejä käsittelevä keskustelu. Lisäksi tarjolla on paljon yritysten ennakkoon tallennettua ohjelmaa Ohjelma: Verkostoista voimaa: Esimerkkeinä Tampereen seudun teollisuuden ja tekoälyn ekosysteemit

Tapaamiset hoituvat virtuaalimessuilla Brella-verkostoitumispalvelussa, jossa messuvieraat voivat tavata mukana olevien noin 250 näytteilleasettajayrityksen kanssa. Palvelu on auki kellon ympäri koko tapahtuman ajan. Brellan toiminnassa saattaa esiintyä viiveitä, mikäli liikenne sivustolla on runsasta. Tapahtuman koodi on VirtualAlihankinta20. Lisätietoja: Brella-ohjeet kävijöille.

Suomen teollisuus kokoontuu ensimmäistä kertaa virtuaalisesti verkossa 8.-10.12.2020 järjestettävässä Alihankinta-virtuaalitapahtumassa. Vuodesta 1988 lähtien järjestetty Alihankinta esittelee vuosittain koko Suomen teollisuuden ja sen kärkiyritykset. Kansainvälisillä messuilla oli viime vuonna yli tuhat näytteilleasettajaa ja tapahtuma kokosi Tampereelle 17 731 messuvierasta. Alihankinta-virtuaalitapahtumassa on mukana noin 250 näytteilleasettajaa, joista noin 35 on ulkomaalaista yritystä. Seuraavat fyysiset Alihankinta-messut on tarkoitus järjestää Tampereella 21.–23.9.2021.

LISÄTIEDOT: www.alihankinta.fi, @Alihankinta, #Alihankinta, #AlihankintaHEAT

Tampereen Messut -konserni, www.tampereenmessut.fi, etunimi.sukunimi@tampereenmessut.fi

Tanja Järvensivu, viestintäjohtaja, Alihankinta-projektipäällikkö, p. 050 536 8133, @TanjaJarvensivu

Nelly Rauhala, viestinnän asiantuntija, 044 484 2910, @NellyRauhala