Etusivu » Kävijälle » Turvallisesti messuille pandemian aikana » Usein kysyttyä

Usein kysyttyä

Miksi saatte järjestää tapahtuman?

 

Olemme tehneet tapahtumien valmisteluissa tiivistä yhteistyötä viranomaisten kanssa. Keskusteluissamme Pirkanmaan koronanyrkin, Länsi- ja Sisäsuomen aluehallintoviraston sekä poliisin kanssa olemme halunneet varmistaa, että syyskuun messujen turvallisuussuunnitelmat ovat juuri sellaiset kuin vaaditaan ja kaikista voimassa olevista rajoituksista pystytään huolehtimaan. Olemme saaneet kaikilta kyseisiltä tahoilta vihreää valoa tuleville messuille ja valmistelujamme on pidetty juuri oikeansuuntaisina.

 

Suojamaskit ja turvavälit

 

Tuleeko maskipakko?
Suojamaskin käyttäminen on toistaiseksi pakollista tapahtumissamme. Suojamaskeja tarjotaan asiakkaille sekä näytteilleasettajille ja niitä on jaossa tapahtumien sisäänkäynneissä.


Suojamaskin käyttäminen tilaisuuksissamme on viranomaismääräys ja edellytys tapahtuman turvalliselle toteutumiselle. Maskin käytöstä kieltäytyminen ilman terveydellistä perustetta evää pääsyn tapahtumaan. Yhdenvertaisuuslakiin perustuen meillä palveluntarjoajana on velvollisuus tehdä kohtuullisia mukautuksia sellaisen henkilön kohdalla, joka haluaa käyttää palvelua, mutta ei terveydentilansa vuoksi voi pitää kasvomaskia. Maskin sijaan henkilö voi tarvittaessa suojautua myös käyttämällä kasvovisiiriä.

 

Jos henkilö ei käytä maskia, poistetaanko hänet messuilta?
Viranomaisen määräämään suojamaskin pakollisuuden myötä näin on mahdollista toimia.

 

Tuleeko ylläpitää kahden metrin turvaväliä?

Turvavälimääräys ei ole tällä hetkellä voimassa, mutta emme suosittele lähikontaktia. 

 

Miten varmistatte kahden metrin turvavälin?

AVIn määräämät kahden metrin turvavälit eivät ole voimassa tällä hetkellä.

Olemme kuitenkin varautuneet ensiluokkaisesti ja tehneet tapahtumien valmisteluissa tiivistä yhteistyötä viranomaisten kanssa. Näin ollen pystymme nopeastikin reagoimaan mahdollisiin muuttuviin tilanteisiin.

 

Sisätiloissa lähikontaktin määritelmän täyttää vasta yli 15 minuutin oleskelu alle kahden metrin päässä muista ihmisistä eli normaali kulkeminen ja satunnaiset ohitukset esimerkiksi messukäytävillä eivät yleensä täytä tuota aikarajaa. Kulkuväyliä on levennetty niin, että asiakkaille on mahdollistettu turvavälien ylläpitäminen. Rajoituksen ollessa voimassa, valvomme turvavälien pitämistä hallitiloissa. Ohjeistamme turvaväleistä lattiatarroin paikoissa, joissa jonoja voi syntyä. Tapahtumatilat ovat riittävän väljiä, jotta asiakkailla on mahdollisuus turvavälien ylläpitämiseen.

 

Keskusteluissamme Pirkanmaan koronanyrkin, Länsi- ja Sisäsuomen aluehallintoviraston sekä poliisin kanssa olemme halunneet varmistaa, että syyskuun messujen turvallisuussuunnitelmat ovat juuri sellaiset kuin vaaditaan ja kaikista voimassa olevista rajoituksista pystytään huolehtimaan. Olemme saaneet kaikilta kyseisiltä tahoilta vihreää valoa tuleville messuille ja valmistelujamme on pidetty juuri oikeansuuntaisina.

 

Koskeeko kahden metrin turvaväli osastojen henkilökuntaa?

AVIn päätökset turvaväleistä eivät koske työpaikkoja tai työn tekemistä ja messuosastoilla yritykset ovat töissä. Työntekijöiden keskinäisten välien ei tarvitse olla tuota kahta metriä osastoilla, mutta riittävistä turvaväleistä tulee huolehtia.

 

Miten turvavälien toteutumista valvotaan?

Turvavälien toteutumista valvotaan tapahtumahenkilökunnan ja järjestyksenvalvojien toimesta ja niihin puututaan tiloissa, joissa on syntymässä ruuhkaa. Erityistä valvontaa keskitetään tiloihin, joissa mahdollisen jonotuksen vuoksi korkeampi mahdollisuus ruuhkien muodostumiseen (esimerkiksi wc- ja ravintolatilat).

 

Pitääkö ständin lattiaan teipata turvavälitarroja?
Virallista vaatimusta ei turvavälien merkitsemiseen tarroin ole. Mikäli ständillä kuitenkin on tähän mahdollisuus, on suositeltavaa teipata turvavälitarroja ja/tai informoida osastolla turvavälien ylläpitämisestä.

 

 

Kävijämäärät

 

Rajataanko päiväkohtaista kävijämäärää?
Päiväkohtaista kävijämäärää voidaan rajata tarvittaessa, jotta turvavälien ylläpitäminen tapahtumassa on mahdollista. Päiväkohtaisilla rajauksilla pyritään siihen, että messuilla olisi yhtäaikaisesti kävijämäärä, joka edelleen mahdollistaa turvallisesti turvavälien ylläpitämisen. Messutapahtumissa hallit ovat tilavia ja turvavälien ylläpitämiselle on riittävästi tilaa. Kävijämäärärajaus on suhteessa tapahtuman kokoon ja käytettävien hallien määrään. A-hallin Asta-messuille asetettava kävijämäärärajoitus on 4000 kävijää per päivä ja kolmipäiväisille Alihankinta-messuille 6000 kävijää per päivä. Muiden tapahtumien osalta seuraamme tilannetta ja viranomaisten ohjeita aktiivisesti.

 

Voidaanko kävijöiden tuloa porrastaa, esimerkiksi messulippu aamupäivälle ja toisille henkilöille iltapäivälle?
Tällä hetkellä tämänkaltaista porrastusta ei tapahtumissa ole.

 

Tuotteet osastolla 

 

Voinko jakaa osastollani esitteitä, virvokkeita tai makeisia? 

Kyllä, mikäli jaat ne itse. Messuvieraat eivät saa omatoimisesti ottaa tuotteita.

 

Onko mahdollista tarjota elintarvikkeita? 

Messuosastolla on mahdollista tarjota elintarvikkeita. Huomionarvoista kuitenkin on, että osastohenkilökunnan tulee jakaa tarjottavat tuotteet hygieenisesti suoraan asiakkaalle. Messuvieraat eivät saa omatoimisesti ottaa tuotteita. 

Elintarvikkeista tulee ilmoittaa ravintoloitsija Finnrestalle (vastuuvapauslomake) sekä tarvittaessa elintarvikevalvontaan. Osastolla käsiteltävien elintarvikkeiden suhteen on noudatettava elintarvikelainsäädäntöä ja yleisiä hygieniaohjeita. Ilmoitusta ei tarvitse tehdä, mikäli kyseessä on vähäinen määrä esimerkiksi paperikääreellisiä makeisia, keksejä tai muuta kahvileipää, sipsejä tai kahvia. 

 

Voinko tilata elintarvikkeita Finnrestalta? 

Kyllä, elintarvikkeita saa tilata ravintoloitsija Finnrestalta. Elintarvikkeiden tarjoilussa pätee yhtenäiset säännöt; ne tulee annostella ja jakaa itse, messuvieraat eivät saa omatoimisesti ottaa tuotteita. 

 

Koronatestaus ja -rokotteet

 

Tuleeko koronan pikatestit messuille käyttöön?

Tällä hetkellä emme ole ottamassa pikatestausta käyttöön tapahtumissamme. Tapahtumiin saavutaan vain ehdottomasti terveenä sekä rokotettuna tai testattuna. Vastuullisinta ja tärkeintä on jättää tapahtuma väliin, mikäli oireita on.

 

Näytetäänkö ovella rokotustodistus tai negatiivinen koronatestitulos?
Näin toimitaan, mikäli koronapassi tulee virallisesti käyttöön.  Suosittelemme rokotustodistusta tai negatiivista koronatestitulosta ennen tapahtumaa, mutta emme tällä hetkellä vaadi tai tarkasta ko. asiakirjoja tapahtumakävijöiltä. Tapahtumiin saavutaan vain ehdottomasti terveenä sekä rokotettuna tai testattuna. Vastuullisinta ja tärkeintä on jättää tapahtuma väliin, mikäli oireita on.

 

Jos on saanut vasta yhden rokotteen, pitääkö lisäksi näyttää negatiivinen koronatestitulos?
 Näin toimitaan, mikäli koronapassi tulee virallisesti käyttöön. Tällä hetkellä suosittelemme negatiivista koronatestitulosta tilanteessa, jossa on saanut vasta yhden rokotteen.  Emme kuitenkaan tarkasta näitä ennen kuin koronapassi on otettu viranomaisten toimesta käyttöön.

 

Tapahtuminen mahdollinen siirtyminen

 

Mitä tapahtuu, jos olen ostanut lipun ja tapahtuma siirtyy?
Lippu siirtyy seuraavaan tapahtumaan.

 

Mikäli tapahtuma siirtyy mikä on uusi ajankohta?

Tapahtuman uusista ajankohdista tiedotetaan mahdollisimman pian tapahtumasivuilla.
 

Tapahtuman siirtyessä siirtyykö osastopaikkani automaattisesti seuraavaan kertaan?
Kyllä, osastopaikka siirtyy automaattisesti.

 

Peruutukset, osasto ja palautukset

 

Voinko peruuttaa osastoni tämän syksyn tapahtumiin?

Tapahtuman järjestettäessä normaalit tapahtumien peruutusehdot pätevät. Osastopaikan siirto seuraavaan tapahtumaan pätee tietyin ehdoin, olethan yhteydessä asiakaspalveluun. p. 0207 701 222 (ma–pe klo 9–15), asiakaspalvelu@tampereenmessut.fi

 

Saanko osastopaikasta rahat takaisin, jos tapahtuma siirtyy?

Osastopaikka siirtyy tapahtuman mukana. Olethan yhteydessä asiakaspalveluun. p. 0207 701 222 (ma–pe klo 9–15), asiakaspalvelu@tampereenmessut.fi

 

Voimmeko rakentaa ja pitää osaston messuilla, vaikka emme voi päästää omaa henkilökuntaa messuille?

Osasto olisi siis ilman henkilökuntaa ”kylmäosastona”.Kyllä, tämä on mahdollista.

 

Voinko saada ostetusta kävijälipusta rahat takaisin?

Kävijälippu käy sellaisenaan siirrettyyn tapahtumaan. Palautukset tehdään tilannekohtaisesti, olethan yhteydessä tahoon, mistä olet lipun ostanut.

 

Korona-altistuminen

 

Mitä jos altistun koronavirukselle messuilla? Miten altistumisista ilmoitetaan?
 Altistumisista ilmoitetaan viranomaisten toimesta ja tapahtumajärjestäjä tiedottaa näistä viranomaisten ohjeistusten mukaisesti. Tapahtumiin saavutaan vain ehdottomasti terveenä sekä rokotettuna tai testattuna. Vastuullisinta ja tärkeintä on jättää tapahtuma väliin, mikäli oireita on.

 

Materiaalit

 

Mistä löydän materiaaleja turvallisuusviestintään?

Olemme laatineet valmiita graafisia materiaaleja asiakkaidemme ja sidosryhmiemme käyttöön.

 

Tapahtumakalenteri
Turvallisesti messuille pandemian aikana »
Usein kysyttyä
Kävijä
Turvalliset tilat
Saapuminen
Sisäänpääsy ja palvelut »
Pysäköinti
Ravintolat
Turvallisuusohjeet
Majoitus
Koulutusvähennys

OTA YHTEYTTÄ

Asiakaspalveluun

p. 0207 701 222

asiakaspalvelu[at]tampereenmessut.fi