Kahdeksan kysymystä koronan vaikutuksista – messusyksy valmistuu kovaa kyytiä

17.04.2020
 Kahdeksan kysymystä koronan vaikutuksista – messusyksy valmistuu kovaa kyytiä

Tampereen Messut Oy tekee kaikkensa voidakseen palvella myös poikkeustilanteissa asiakkaitaan parhaalla mahdollisella tavalla. Keräsimme alle poikkeustilanteen herättämiä kysymyksiä ja vastauksia.

1.) Milloin siirtyneet tapahtumat järjestetään?

Koronaviruksen vuoksi kevään tapahtumat on siirretty syksyyn ja ensi kevääseen. Tapahtumien uudet ajankohdat ovat seuraavat:

Piha & Koti, Kotimaan Matkailumessut, Keräilyn maailma ja Suuri Snadi 23.‒25.4.2021

Konepaja, Nordic Welding Expo ja 3D & New Materials 23.‒25.3.2021

Hallituspaikka 10.2.2021

Hevoset-messut 10.‒11.4.2021.

Hevoset-messut oli alun perin tarkoitus järjestää huhtikuussa 2020. Koronaviruksesta johtuvien suurtapahtumien rajoitusten takia tapahtumalle löydettiin uusi ajankohta elokuulta. Vallitsevan tilanteen vuoksi tapahtuma on nyt päätetty siirtää järjestettäväksi 10.‒11.4.2021. Lue lisää: https://www.hevosmessut.fi/fi/tiedote/hevoset-messut-jarjestetaan-seuraavan-kerran-huhtikuussa-2021/

Konepaja, Nordic Welding Expo ja 3D & New Materials -tapahtumakokonaisuudelle löydettiin pikaisella aikataululla uusi ajankohta maaliskuulta 2021. Tarkemmissa selvityksissä on käynyt ilmi, että uusi ajankohta aiheuttaa vaikeuksia muuan muassa kansainvälisen messukalenterin vuoksi. Tampereen Messut onkin lähestynyt aiheeseen liittyen näytteilleasettajia kyselytutkimuksella, jolla selvitetään asiakkaiden mielipiteitä sopivista päivämääristä. Tutkimuksen tuloksista tiedotetaan toukokuun puoliväliin mennessä.

Lue lisää: https://www.konepajamessut.fi/fi/uutiset/tampereen-messut-oy-etsii-keinoja-siirtyneiden-tapahtumien-asiakkaiden-auttamiseksi/ & https://www.epressi.com/tiedotteet/kauppa/uusi-hallituspaikka-tapahtuma-siirtyy-elokuulta-helmikuulle-2021.html

Lue koko tiedote uusista ajankohdista: https://www.tampereenmessut.fi/tiedotteet/Koronaviruksen_tielta_siirtyville_tapahtumille_loytyi_uudet_ajankohdat_4286.html

2.) Järjestetäänkö syksyn messut normaalisti?

Tällä hetkellä teemme kovasti töitä tulevaa messusyksyä varten. Elämme vahvasti siinä uskossa ja toivossa, että elokuusta lähtien saamme jatkaa messujen ja tapahtumien järjestämistä normaalisti. Meidän puolestamme kaikki tapahtumat pyritään siis järjestämään normaalisti ilmoitettujen aikataulujen mukaisesti. Seuraamme tietenkin koko ajan aktiivisesti valtakunnallista tilannetta ja viranomaisten ohjeita ja päätöksiä.

Mikäli viranomaisten suosituksesta massatapahtumia ei saa järjestää vielä alkusyksystä, tapahtumat siirretään myöhemmäksi ja uudet ajankohdat ilmoitetaan välittömästi asiakkaillemme. Näyttelypaikkavaraukset siirtyvät sellaisinaan tulevaan tapahtumaan. Syksyn tapahtumien mahdollisesta siirtämisestä tehdään päätös heti, kun viranomaiset antavat tapahtumien järjestämiseen liittyvät uudet suositukset.

Valtioneuvosto on kieltänyt yli 500 hengen yleisötilaisuuksien järjestämisen 31.7.2020 asti. Ajankohtainen rajoitustilanne löytyy Valtioneuvoston nettisivuilta: https://valtioneuvosto.fi/tietoa-koronaviruksesta/rajoitukset-ja-suositukset.

Suomen hallitus on alkanut purkaa rajaliikenteen rajoituksia Schengenin sisällä tapahtuvasta työmatkaliikenteestä 14.5. alkaen. Seuraamme matkustusrajoitusten purkua ja tiedotamme tilanteen etenemisestä messukävijöitämme.

3.) Milloin tapahtumakausi käynnistyy?

Messusyksy käynnistyy elokuun 12. päivä hallitusosaajien ja yritysmaailman uudella Hallituspaikka-tapahtumalla. Heti perään lemmikkien ystäviä hemmotellaan ensin Hevoset-messuilla 22.‒23.8.2020, ja vain viikkoa myöhemmin, 29.‒30.8.2020, järjestettävillä Lemmikki Tampere -messuilla.

Syksy etenee siitä vauhdikkaasti eteenpäin joka toinen vuosi järjestettävän Eurosafety-, Työhyvinvointi-, Elintarviketeollisuus- ja Logistiikka - ammattimessukokonaisuuden ansiosta. Messukokonaisuus järjestetään 8.‒10.9.2020.

Syyskuun puolivälissä Tampereen Messu- ja Urheilukeskukseen rakentuu jälleen Suomen suurin teollisuuskylä, kun Alihankinta-messut ja AlihankintaHEAT kokoavat väen Tampereelle 22.‒24.9.2020.

Messuvuosi huipentuu Suomen Kädentaidot -tapahtuman 25-vuotisjuhlaan 13.‒15.11.2020.

Tutustu Tampereen Messujen tapahtumakalenteriin.

Lue uutinen syksyn Alihankinta- & AlihankintaHEAT -tapahtumasta: https://www.alihankinta.fi/fi/uutinen/alihankinta-ja-alihankintaheat-kokoavat-vaen-syksylla-tampereelle/

Lue lisää tulevasta Suomen Kädentaidot -tapahtumasta:  https://www.kadentaidot.fi/fi/uutinen/suomen-kadentaidot-juhlavuoden-jarjestelyt-jatkuvat-kohti-marraskuuta/

4.) Miten koronavirus vaikuttaa tulevaisuuden messuihin?

Tampereen Messut on seurannut koko kevään tiiviisti THL:n ohjeistuksia ja jatkaa seurantaa jatkossakin. Kannustamme kaikkia tapahtumissamme vierailevia asiakkaitamme huolehtimaan hyvästä käsihygieniasta myös syksyllä. Kuten maaliskuussa kerroimme varaamme jatkossakin tapahtuma-alueelle runsaasti käsidesejä ja kannustamme messukävijöitä käyttämään niitä. Lisäksi pidämme esillä THL:n antamaa yskimis- ja käsienpesuohjetta, joita messukävijöiden on noudatettava.

Messuaikana WC-tilojen automaattiset käsienpesukuivaimet eivät ole käytössä. Niiden tilalle wc-tiloihin tuodaan käsien kuivaamista varten käsipapereita. Lisäksi siivouspalveluyritys tulee siivoamaan tiloja tavallista useammin.

Lue uutinen varautumisesta: https://www.tampereenmessut.fi/tiedotteet/Tampereen_Messujen_varautuminen_koronavirukseen_4280.html

5.) Korvaako Tampereen Messut Oy siirtyneistä messuista aiheutuneita kustannuksia?

Koronaviruksesta johtuvan tilanteen takia Tampereen Messut -konserni joutui siirtämään kaikki keväälle ja kesälle 2020 suunnitellut messut ja tapahtumat.

Vaikeasta tilanteesta huolimatta Tampereen Messut Oy on päättänyt väliaikaisesti palauttaa maalis- ja huhtikuulta 2020 siirtyneiden messujen näytteilleasettajille 50 % Tampereen Messujen laskuttamista messukustannuksista. Väliaikainen palautus koskee niitä näytteilleasettajia, jotka ovat jo maksaneet messuosallistumisensa kokonaan.

Lue lisää: https://www.tampereenmessut.fi/tiedotteet/Tampereen_Messut_Oy_palauttaa_siirtyneiden_messujen_maksettuja_kustannuksia_valiaikaisesti_asiakkailleen__4296.html

6.) Mitä Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa tapahtuu tällä hetkellä?

Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksen ovet ovat viranomaisten määräyksestä suljetut. Toimistomme väki työskentelee tällä hetkellä pääosin etänä. Tahti on kova ja messusyksy valmistuu hyvää vauhtia. #Nemukavatmessutyypit tekevät kaikkensa, jotta normaalitilanteen palautuessa myös messutoiminta pääsee pyörähtämään käyntiin!

Lisäksi Tampereen Messujen tytäryhtiö Finnresta jatkaa herkkujen valmistamista myös poikkeustilanteen aikana. Finnrestan uudesta verkkokaupasta voi tilata kotiruokaa toimitettuna suoraan kotiovelle Liuttu Logistiikan toimesta. Tutustu verkkokauppaan www.finnresta.fi.

7.) Mistä saan lisätietoa ja apua?

Asiakaspalvelumme tavoitat arkisin klo 9–15 puhelimitse numerosta 0207 701 222 tai sähköpostilla osoitteesta asiakaspalvelu[at]tampereenmessut.fi.

8.) Miten voin seurata Tampereen Messujen toimintaa?

Tampereen Messut toimii aktiivisesti verkossa. Tampereen Messujen toiminnasta pysyt perillä lukemalla konsernin verkkosivuja: https://www.tampereenmessut.fi/, https://www.finlandevents.fi/, https://expotec.fi/ ja https://www.finnresta.fi/ tai seuraamalla meitä sosiaalisessa mediassa.

#Nemukavatmessutyypit löydät helposti seuraavista kanavista:

Facebook: https://www.facebook.com/TampereenMessut/

Twitter: @TampereenMessut, @Alihankinta@hallituspaikka, @TahtiAreena, @finland_events

LinkedIn:  Tampere Trade Fairs Group || Tampereen Messut -konserni, Alihankinta HUB, Hallituspaikka2020

Instagram: @tampereenmessut, @suomenkadentaidot, @hevosetmessut, @hallituspaikka, @finlandevents.fi @finnresta